Halle ziet aantal klachten en meldingen verdubbelen… en is inwoners daar zelfs dankbaar voor
HalleDe Hallenaren hebben hun stadsbestuur vorig jaar bestookt met 6.016 meldingen. De diensten kregen berichten over verschillende mobiliteitsproblemen, sluikstorten en beschadigingen. En daar is het stadsbestuur de inwoners dankbaar voor, zo blijkt.
Delen per e-mail
Sinds een tweetal jaar werkt de stad Halle met een nieuw systeem om digitale meldingen eenvoudiger te maken en te verwerken. “TOPdesk is een digitale meldingendatabank waarin alle meldingen die de stad ontvangt, zorgvuldig geregistreerd en opgevolgd worden”, klinkt het bij het stadsbestuur. “Via TOPdesk informeren we de melder ook regelmatig over de verdere opvolging van zijn of haar melding. Door deze aanpak is de stad erin geslaagd om veel efficiënter te werk gegaan en meldingen veel sneller op te lossen. Door de sensibiliseringscampagne van midden vorig jaar en de handige meldingenkaart op stadsapp is de drempel om een probleem te melden ook minder groot geworden. We zijn dan ook al deze melders dankbaar.”
Verdubbeling
De stad noteerde in totaal 6.016 meldingen en dat is een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien toen er 2.898 meldingen binnenliepen. Gemiddeld kwamen er zestien meldingen per dag binnen. Vorig jaar werden bovendien 5.952 meldingen effectief afgehandeld, tegenover 2.306 in 2019.
“Door gebruik te maken van de centrale meldingenbank wordt de gemiddelde doorlooptijd sterk ingekort”, aldus de stad Halle. “10 procent van alle meldingen wordt de dag zelf al opgelost. Eén op twee meldingen krijgt binnen de elf werkdagen een concrete oplossing. Na vijfentwintig werkdagen is zelfs zeventig procent van alle meldingen weggewerkt, na 71 werkdagen is dat negentig procent. Sommige meldingen hebben natuurlijk niet altijd een kant-en-klare oplossing en vragen bijkomend onderzoek of een bijkomende studie. Voor sommige oplossingen doen we een beroep op een externe aannemer of zijn we afhankelijk van nutsmaatschappijen. Het spreekt voor zich dat die oplossingen ook meer tijd vragen. Sowieso houden we de melder op belangrijke momenten op de hoogte over onze vorderingen.”
Mobiliteit en sluikstorten
Eén op drie meldingen heeft betrekking op de mobiliteit en de signalisatie in onze stad. Vaak gaat het over de snelheid die onvoldoende gerespecteerd wordt. Bijna een kwart van de meldingen (23,9 procent) gaat over afval en sluikstorten. Eén op vijf meldingen heeft betrekking op beschadigingen of verzakkingen op onze wegen en pleinen. “Door de problemen te melden, kunnen we ook snel werk maken van een oplossing. Zo zorgen we samen voor een nette, goed onderhouden en meer veilige stad. En dat is fijn voor iedereen die er woont, werkt, studeert of geniet”, zo besluit het stadsbestuur in een mededeling.
Meldingen kunnen met de stadsapp doorgestuurd worden, maar ook via de website, info@halle.be, de meldingenkaart en het telefoonnummer 02/365.99.00.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Multimedia
Geen geld voor een dure smartphone? Dit zijn onze aanraders onder de 300 euro
Niet elke consument wil 500 euro of 1.000 euro neertellen voor een nieuwe smartphone, en terecht. Anders dan in de beginjaren zijn er ook bij de budgetsmartphones echt wel goede toestellen te vinden. Dit zijn je beste opties met een winkelprijs tot 300 euro. -
Lembeek
Oud-leerling breekt in bij school die hem ooit wegstuurde
Drie twintigers riskeren tot 8 maanden cel voor een inbraak in de Sancta Maria Instituut in Lembeek. Een van hen was enkele jaren eerder buitengegooid uit de school. -
Halle1
Hallucinant: man steelt handtas uit auto aan Lukoil Halle terwijl eigenaar ernaast staat
Het parket Halle-Vilvoorde heeft een opsporingsbericht verspreid voor twee verdachten die een hallucinante diefstal pleegden. Terwijl twee personen aan een tankstation in Halle naast hun wagen de banden van een step aan het opblazen waren stelen de dieven een handtas uit de auto. Het duo is voorlopig spoorloos. -
-
Sint-Pieters-Leeuw
Brand in oude Michelinfabriek: evacuaties van scholen vlot verlopen, asbestvervuiling in kaart gebracht
De situatie na de hevige brand in de voormalige fabriek van bandenfabrikant Michelin lijkt onder controle. Voor alle geëvacueerde kinderen is in de loop van de voormiddag een oplossing gevonden. De asbestvervuiling lijkt ook beperkt te zijn gebleven en giftige stoffen zijn vrijdag nergens gemeten. Het parket Halle-Vilvoorde stelt een deskundige aan om de oorzaak te onderzoeken. -
Sint-Pieters-Leeuw
Kinderdagverblijf De Speelboot sluit de deuren na positieve coronatest bij begeleidster
In het kinderdagverblijf De Speelboot in Sint-Pieters-Leeuw testte één kinderbegeleidster positief op COVID-19. Het kinderdagverblijf sloot daarop de deuren, waardoor de kinderen tot en met 12 maart in quarantaine moeten gaan. -
Halle
René Deboecklaan wordt heraangelegd in nieuwe fase ‘Hallemaal Bruggen’
De René Deboecklaan, de straat tussen het Bevrijdingsplein en de Zennebrug, wordt helemaal heraangelegd. Op die manier kan deze straat aansluiten op de Zenne- en Zuidbrug. Niet alleen de rijweg maar ook de fiets- en voetpaden krijgen een evenwijdige vertaling van de Zenne- en de Zuidbrug. -
Jobs
Dit worden de uitdagingen voor de ICT-sector in de komende jaren
Vanuit ons kot werken, shoppen, les volgen en eten bestellen. ICT’ers wisten het voorbije coronajaar niet waar eerst gesprongen om al die zaken technisch mogelijk te maken. Maar wat als de pandemie straks voorbij is? Ziet de toekomst er dan nog rooskleurig uit voor de ICT-sector? Jobat.be vroeg het aan Patrick Slaets van technologiefederatie Agoria.