Van Get Ready tot geitenkaas: hoe onze leeftijd bepaalt wat we leuk vinden
Die poster van The Backstreet Boys hangt vandaag waarschijnlijk niet meer in je slaapkamer. Of je bent intussen dol op de olijven die je vroeger niet lustte. Onze leeftijd bepaalt met andere woorden wat we leuk vinden. Van samenwonen met vrienden tot luisteren naar Beyoncé: deze datingapp vat in mooie grafiekjes concreet samen hoe onze interesses opschuiven met onze leeftijd.
Website voor datajournalistiek The Pudding werkte samen met datingapp Hater om de mening van mensen over verschillende onderwerpen samen te vatten in grafiekjes. Zo kan je zien hoe interesses opschuiven naarmate je ouder wordt, en je bepaalde dingen leuker of net minder leuk gaat vinden. De methode is niet strikt wetenschappelijk - de data die gebruikt werden komen allemaal van zo'n 200.000 Amerikaanse singles tussen de 18 en 40 jaar oud - maar de tendensen die duidelijk worden zijn wél erg herkenbaar.
Puppies en telemarketeers
Meestal is er een duidelijk verschil merkbaar tussen verschillende leeftijdscategorieën, maar er zijn ook enkele dingen die we ongeacht onze leeftijd allemaal leuk vinden of net niet. Zo is er geen merkbaar verschil qua leeftijd over onze liefde voor grappen, puppies, voorspel, knuffelen, (huis)dieren, Italiaans eten, goede manieren en op restaurant gaan. We hebben dan weer ongeacht onze leeftijd allemaal een hekel aan onder meer vuile badkamers, natte sokken, te droge huid, een slechte internetverbinding, haar in het doucheputje en telemarketeers.
Samenwonen versus The Backstreet Boys
Wat maakt dan wél het verschil? Voedingswaren, muzieksmaak en bepaalde gewoontes, zo blijkt. Waar Beyoncé bij zo'n 88% van de 18-jarigen nog populair is, daalt dit onder de 50% bij de veertigers. Ook Drake blijkt geliefder bij het jeugdige volkje, waar The Backstreet Boys na een korte piek in de twintigerjaren daarna weer drastisch dalen. Rond voedingsmiddelen heerst ook verdeeldheid. Wasabi en geitenkaas vinden we lekkerder naarmate we ouder worden, terwijl Domino's Pizza inboet aan populariteit wanneer onze leeftijd (en waarschijnlijk ook de verfijning van onze smaakpapillen) toeneemt. Nog fijn nieuws: onze eigenliefde neemt alleen maar toe naarmate we ouder worden. The best is yet to come.
Enkele opvallende grafieken zie je hier, alle resultaten kan je bij The Pudding bekijken.
Verschillen in muzieksmaak
Verschillen in etenswaren
Verschillen in relaties
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Metejoor over de roddels en de roem. “Om mijn partner te zijn heb je heel veel geduld nodig”
“De negativiteit raakt me. Maar hij raakt m’n familie en gezin nog harder.” Ex-leraar Joris Van Rossem (32) vult als Metejoor dit jaar het Sportpaleis. Maar z’n sprookje heeft scherpe randen. De Kempense knuffelbeer vertelt wat de roddels over ontrouw met zijn relatie doen en hoe de roem haar klauwen in elk deel van zijn leven zet. “Wat mijn vriendin doet voor mij, dat zou ik niet kunnen.” -
Spaargids.be
Stijgende rentes en vrijgesteld van roerende voorheffing: alles wat je moet weten over de tak 21-spaarverzekering
Sinds eind vorig jaar neemt de appetijt voor tak 21-spaarverzekeringen met een gewaarborgde basisrente opnieuw toe, zo meldt de verzekeringsfederatie Assuralia. De stijgende rentevoeten op de financiële markten en een gunstige fiscale behandeling zijn daar niet vreemd aan. Wat houden die spaarverzekeringen precies in? En wat zijn de voor- en nadelen? Spaargids.be licht toe. -
PREMIUM
Sociale media doen meer dan je denkt. 2 experts over de impact: “Het beïnvloedt je levensritmiek. Ook als je offline bent”
Van Billie Eilish tot Gloria Monserez en Selena Gomez: de lijst van mensen die offline gaan wordt steeds langer. Twee experts vertellen over de impact van sociale media: hoe slecht is het bijvoorbeeld om je dag ermee te starten? Is ons brein gemaakt voor zoveel prikkels? En werkt een tijdelijke detox? “Niet echt. En je moet er zelfs mee opletten.” -
-
Mensen met acne prijzen koude douches online als dé remedie. Een dermatoloog reageert
Het is natuurlijk niet de enige tip die online rondgaat tegen hardnekkige puistjes. Maar veel mensen zweren tegenwoordig bij koude douches. Elke dag een minuutje afzien en vaarwel acne, soms na twee weken al. Is het echt zo simpel? Een dermatoloog reageert. -
Independer
100.000 Belgen rijden rond zonder autoverzekering: dit riskeren ze
Het zijn best wel choquerende cijfers: in ons land rijden er volgens schattingen tienduizenden voertuigen zonder autoverzekering rond. Welke risico’s loop je in dat geval? En wat moet jij, zelf verzekerd zoals het moet, doen als de tegenpartij bij een ongeval niet verzekerd is? Independer.be legt het je uit. -
PREMIUM
INTERVIEW. Het geheim van acteurskoppel An Miller en Filip Peeters voor 25 jaar liefde: “Wij zijn géén stabiel gezin”
In de nieuwe reeks ‘Assisen’ staan ze recht tegenover elkaar in de rechtbank. Thuis durven de meningen van acteur Filip Peeters en actrice An Miller net zo hard te botsen. Het koppel is spaarzaam met dubbelinterviews, maar wij krijgen een intieme blik op hun kwarteeuw samen. Op hun zeldzame, explosieve, maar ook nuchtere liefde. “Elk koppel kent periodes waarin er minder aantrekking is.” -
Vergeet de minitas: XL-totebags zijn deze lente de grootste trend
Berg die minitassen voorgoed op en laat je innerlijke Mary Poppins stralen met een praktische én stijlvolle XL-tas. De big shopper maakt dit voorjaar eindelijk haar grote comeback.
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLouis Bouduin
Marlies Schoefs