Pexels
Volledig scherm
PREMIUM
© Pexels

“Kop op!” Waarom je maar beter niet aan ‘toxic positivity’ doet: “Je leert je intuïtie te wantrouwen”

We leven in een positiviteitscultuur. Motiverende quotes en opgewekte lifecoaches zijn overal, want we doen maar beter ons best om zo gelukkig mogelijk te zijn. Een gevaarlijke trend, zeggen psychotherapeut Whitney Goodman en psycholoog dr. Elke Smeets. Ze leggen uit waarom al die ‘positieve vibes’ ons net ongelukkiger maken, en hoe we gezonder met onze emoties – én die van onze naasten – kunnen omgaan. “Zelfcompassie is een veel heilzamer alternatief. Let op: dat is niet hetzelfde als zelfmedelijden.” 

  1. Dankzij intermittent living boost je je brein, body en immuunsysteem. Coach licht alle voordelen toe: “Je wordt zelfs besluitvaardiger”
    PREMIUM

    Dankzij intermit­tent living boost je je brein, body en immuunsys­teem. Coach licht alle voordelen toe: “Je wordt zelfs besluit­vaar­di­ger”

    Na intermittent fasting is nu ook intermittent living in opmars: een wetenschappelijk onderbouwd fenomeen waarbij je je lijf en brein uitdaagt met korte stressprikkels zoals honger, dorst, warmte en kou. Klinkt niet aangenaam, maar je wordt er wel sterker, energieker en gezonder van. Een intermittent-livingmentor geeft negen laagdrempelige oefeningen en alle voordelen van de levensstijl. “Minder vaak eten, je zittijd doorbreken of ’s ochtends koud afdouchen kan je immuunsysteem rust geven, zodat je brein het kan overnemen.”
  2. Sandra Bekkari legt uit hoe je komaf maakt met (vr)eetbuien. “Alle tussendoortjes schrappen? Geen goed idee”

    Sandra Bekkari legt uit hoe je komaf maakt met (vr)eetbuien. “Alle tussendoor­tjes schrappen? Geen goed idee”

    Ervoor had je al niet de beste dag. Maar erna voel je je ook niet beter. Inderdaad: we hebben het over dat pak friet of die reep chocolade die je naar binnen schuift, puur uit frustratie of verdriet. Als het toch niet helpt, waarom zoek je dan steeds weer troost in ongezonde voeding? En hoe voorkom je zo’n emo-eetbui? “Je kunt het écht afleren, maar dat gaat met vallen en opstaan.”
  1. Het jaar energiek beginnen? Experten leren hoe je grip krijgt op je vitaliteit: “Daar waar je aandacht naartoe gaat, volgt de energie”
    PREMIUM

    Het jaar energiek beginnen? Experten leren hoe je grip krijgt op je vitaliteit: “Daar waar je aandacht naartoe gaat, volgt de energie”

    “Adem je diep in en uit, dan word je de helderste versie van jezelf.” Futloos, vermoeid, overprikkeld of last van een laag energiepeil? Zowel Katrien Massa als Karolien Emmers schreven een boek over hoe je weer de baas wordt over je vitaliteit. Ze delen hun inzichten over energiehuishouding, en geven tips om het nieuwe jaar energiek in te gaan. Praktische adviezen, allesbehalve moeilijk bovendien. Tipje van de sluier: door simpelweg energievreters en -gevers neer te pennen, open je de poort naar een vitaler leven.
  2. Heeft het nut om elke dag 10 minuten te sporten? Redactrice Liesbeth test het uit. “De spierpijn is een goed teken”
    PREMIUM

    Heeft het nut om elke dag 10 minuten te sporten? Redactrice Liesbeth test het uit. “De spierpijn is een goed teken”

    Wie o wie vindt er tegenwoordig nog tijd om te sporten? Redactrice Liesbeth alvast niet. “Met de langzame terugkeer naar het normale leven ben ik vaak te lui, te moe of heb ik geen gaatje in mijn overvolle agenda.” Dus probeert ze een maand lang elke dag tien minuten te trainen. Zulke ‘exercise snacks’ zijn dit jaar – begrijpelijk – extra populair, bericht The New York Times. Het klinkt als een work-out naar ons hart, maar heeft het ook effect? Personal trainer Miek Bams legt uit waar je op moet letten als je ermee begint.