Deze foto is gemaakt in Pellenberg om 18.48 uur
Volledig scherm
Deze foto is gemaakt in Pellenberg om 18.48 uur © Guy Kokken

Intensivist Geert Meyfroidt steelt graag de avonduren: “Tijdens de eerste coronagolf kon ik niet slapen”

Ben je een vroege vogel of een nachtraaf? Die vraag stellen we elke week aan een bekend gezicht. Deze keer aan de beurt: Geert Meyfroidt (49). Als intensivist en kliniekhoofd in het UZ Leuven racet hij door de coronacrisis, vaak met maar een paar uren slaap achter de kiezen. “Je moet echt niet wakker liggen van wat occasioneel slaaptekort. Ik zie nogal wat ellende om me heen en dan besef je maar al te goed hoe relatief zo’n nachtje minder goed slapen is.” 

  1. Sofie (36) sloot vrede met haar lichaam. “Ik hoor vaak dingen als ‘je bent wel mooi voor een dikke vrouw’”

    Sofie (36) sloot vrede met haar lichaam. “Ik hoor vaak dingen als ‘je bent wel mooi voor een dikke vrouw’”

    Elke maand zetten onze collega’s van ‘Goed Gevoel’ een lezeres in de schijnwerpers die na een moeilijke periode vrede neemt met haar lichaam. Thuisblijfmama en influencer Sofie (36) omarmde haar extra kilo’s en strijdt nu voor een wereld waarin positief naar dikke mensen gekeken wordt. “Ik pas niet in de kuipstoeltjes van pretparkattracties. Ik heb moeite met terrasstoelen met een leuning. Telkens weer herinnert de maatschappij me eraan dat ik te dik ben.”
  2. Zanger Stan Van Samang: “Ik hunker naar het podium. Het is een rouwproces dat bijna fysiek pijn doet”
    PREMIUM

    Zanger Stan Van Samang: “Ik hunker naar het podium. Het is een rouwproces dat bijna fysiek pijn doet”

    Ben je een vroege vogel of een nachtraaf? Die vraag stellen we elke week aan een bekend gezicht. Deze keer aan de beurt: acteur en zanger Stan Van Samang (41). Hij is een nachtraaf in hart en nieren, maar de komst van zijn zoontje bracht daar verandering in. “Vroeger was Lenny om de twintig minuten wakker. Dat was een marteling. Op den duur wist ik niet meer welke dag het was.”
  3. Zo train je jezelf in het gelukkig zijn: “Jezelf een geluksboost bezorgen is een agendakwestie”

    Zo train je jezelf in het gelukkig zijn: “Jezelf een geluks­boost bezorgen is een agendakwes­tie”

    Eten, drinken, bewegen, slapen op tijd en stond: onze lichamelijke basisbehoeften kennen we allemaal. Maar wist je dat je ook psychologische basisbehoeften hebt? En ja, ook daar heb je een invloed op. Psychologe Daphne van den Bogaard ontwikkelde samen met motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste het online programma LifeCraft, waarin haarfijn wordt uitgelegd hoe je jezelf kan trainen in het gelukkig zijn. “Omgaan met tegenslagen lukt het best als je voldoende opgeladen bent.”