Voorzitter Karel De Caluwé met een map vol oude doodsprentjes.
Volledig scherm
Voorzitter Karel De Caluwé met een map vol oude doodsprentjes. © Jill Dhondt

Veertigste verzamelbeurs van doodsprentjes, oude postkaarten, affiches en meer in Gent: “De waarde van een doodsprentje gaat van 10 cent tot 10 euro”

GentDe vierde zaterdag van oktober: een hoogdag voor fervente verzamelaars. Elk jaar organiseert de Gentse verzamelaarsclub De Draak dan de ‘Internationale Verzamelaarsbeurs’, een beurs met oude papierwaren. Dat gaat van doodsprentjes tot postzegels. Deze zaterdag was erg bijzonder omdat het de veertigste keer was.

  1. Na de plannen, het debat: fietsenstalling in Vleeshuis laat Gent niet onberoerd. “Leggen we binnenkort de Reep weer dicht?”
    PREMIUM
    Gent

    Na de plannen, het debat: fietsen­stal­ling in Vleeshuis laat Gent niet onberoerd. “Leggen we binnenkort de Reep weer dicht?”

    Een fietsenstalling in het Groot Vleeshuis, hoort dat wel? Het is dé discussie bij uitstek deze week in Gent. Van nachtburgemeester Edmond Cocquyt tot Vlaams erfgoedminister Matthias Diependaele: iedereen heeft wel een mening over de herbestemming van de vijftiende-eeuwse markthal. Intussen pleit de Gentse Fietsersbond voor een “radicalere omslag”. “Waar wachten we nog op?”
  2. “Ik wist op dat moment dat ik ging sterven”: nieuwe docu ‘War Junkies’ vertelt het verhaal van oorlogsjournalisten
    TV

    “Ik wist op dat moment dat ik ging sterven”: nieuwe docu ‘War Junkies’ vertelt het verhaal van oorlogs­jour­na­lis­ten

    Op het Filmfestival van Oostende is ‘War Junkies' in première gedaan. Een driedelige documentairereeks over “de achterkant van de oorlogsjournalistiek", zoals regisseur Jasper Christiaens het omschrijft bij VTM Nieuws. “We zochten naar fotografen, fixers, cameramannen ... Mensen die anders heel weinig aan het woord komen, maar die wel daarheen gaan, hun job doen en hun leven op het spel zetten om ons te laten zien wat daar gebeurt.” Onder hen ook VTM Nieuws-cameraman Stijn De Smet. “Ik vind het handig dat je als cameraman nog een filter hebt", zegt hij. “Je kijkt niet rechtstreeks, maar door een schermpje. Dat is een vorm van afstand creëren.”