Renaultgarage op Brusselsesteenweg sluit de deuren: “Een garage zo dicht bij het centrum, dat gaat niet meer”
GentEr verdwijnt opnieuw een icoon uit het Gentse straatbeeld: de Renaultgarage op de Brusselsesteenweg in Ledeberg sluit eind november de deuren. Daarmee verdwijnt het automerk niet volledig uit Gent. De garage aan Meulestedebrug blijft bestaan.
Waarom de Renaultgarage verdwijnt van de Brusselsesteenweg? Dat heeft meerdere redenen volgens site manager Laurent Claesens. “Eind december 2020 heeft de groep Valckenier de groep Mahy overgenomen. Zo ook de garage in Ledeberg. Maar het gebouw waar de garage in zit, werd niet overgekocht, dat huren we. We waren dus al van in het begin van de overname van plan om deze garage te sluiten en te focussen op onze garage aan Meulestedebrug. Binnen de automobielsector wordt er alsmaar meer gecentraliseerd naar grotere vestigingen. Dat we al onze activiteiten in het Gentse naar de Zeeschipstraat verhuizen, is daar een goed voorbeeld van.”
Een derde reden waarom de garage in Ledeberg sluit, is omdat het te dicht bij het stadscentrum zit volgens Claesens. “Een garage zo dicht bij het centrum, dat gaat niet meer om daar te geraken. De garage blijft nog open tot en met 26 november, erna verdwijnt het voorgoed.” Al sluit Claesens niet uit dat er ooit opnieuw een tweede Renault garage komt in Gent. “Dat hangt af van hoe de automobielsector evolueert”, zegt hij nog. Wat er in de plaats van de garage komt in Ledeberg, is nog niet geweten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gent
WEERBERICHT: Helder weer in Gent vanochtend
In de middag en de avond is het helder tot licht bewolkt in Gent. De temperatuur wordt niet hoger dan 7 graden bij een zwakke wind uit het westen. -
Gent
Groot Vleeshuis wordt fietsenstalling: 7,5 miljoen euro gevonden voor broodnodige renovatie
Het Groot Vleeshuis op de Groentenmarkt in hartje Gent wordt omgebouwd tot fietsenstalling. Het historische gebouw uit de 15de eeuw staat al even in de stellingen. “Dit is een win-win”, zegt schepen Hafsa El-Bazioui (Groen). “We waren als stad op zoek naar geld voor de renovatie én naar extra plaats om fietsen te stallen.” -
PREMIUMGent
Pleinorganisatoren niet opgezet met nieuw subsidiereglement: “Richtlijnen, ok, maar moeten ze ons daarvoor geld afpakken?”
15% minder subsidies voor de pleinorganisatoren op de Gentse Feesten, tenzij ze met ingrepen als namiddagprogrammatie of jongerenprogrammatie dat geld alsnog ‘verdient’. “Rijkelijk laat om hier nu nog mee af te komen”, klinkt het eensluidend. Is dat haalbaar? -
-
Tweakers
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
PREMIUMGent
Garage aan Gentse stadsring moet plaats ruimen voor zestig studentenkoten: projectontwikkelaar dient aanvraag in
Aan de Gentse stadsring, tegenover Ekkergemkerk, wil Candor zestig studentenkoten bouwen. Een eerdere aanvraag keurde de stad Gent af, maar nu hoopt de projectontwikkelaar eindelijk te kunnen starten. Ontdek hier de plannen in detail. -
PREMIUMSint-Martens-Latem/Gent/Deinze
INTERVIEW. Tom (48) heeft acht autogarages onder zijn hoede: “Ik heb nog steeds de eerste editie van Autogids uit 1979 in mijn nachtkastje liggen”
Gepassioneerd door auto’s. Dat is het minste wat je kan zeggen van Tom De Bruyckere (48). De ondernemer uit Sint-Martens-Latem breidde zijn ACG-groep — bekend van Volvo, Maserati en Polestar — uit met Jaguar en Land Rover van Garage Vernaeve uit Merelbeke. Maar wie is de man die als kind al garagist wou worden en nu acht garages met in totaal 126 medewerkers leidt? Zijn favoriete auto doet alvast watertanden. -
Livios
Laadpaal of gewoon stopcontact: wat is de voordeligste en veiligste keuze voor het laden van je auto?
Binnen afzienbare tijd rijden we allemaal elektrisch. Je (toekomstige) elektrische wagen moet uiteraard regelmatig opgeladen worden. Is de installatie van een laadpaal dan een vereiste? Wat komt daar allemaal bij kijken? En welk budget moet je daarvoor voorzien? Bouwsite Livios legde vijf vragen voor aan specialist Pluginvest.