Laurence (42) en Barbara (44) lanceren eerste collectie van nieuw kledingmerk: “Trends en seizoenen, daar doen wij niet aan mee”
GentGent heeft er een nieuw label bij: Wild Muse. Erachter staan twee sterke vrouwen: Laurence Vlerick (42) en Barbara Hollevoet (44). Zij gaan bewust voor een duurzaam merk dat in Europa geproduceerd wordt en tijdloos is. “Mijn droom is dat we over vijf jaar nog stukken verkopen uit onze eerste collectie.”
Jill Dhondt, Sabine Van DammeLaatste update:18-01-22, 08:44
Elkaar op het juiste moment tegengekomen, zo is Wild Muse kort samengevat tot stand gekomen. Laurence was tijdens haar mode-opleiding al een eigen lijn gestart die ze na haar studies - tussen haar werk als styliste door - verder had uitgebouwd. Eerlijke mode stond toen al bovenaan haar agenda. “Lang voor de ramp in Bangladesh in 2013 (instorting van textielatelier Rana Plaza, red.) had ik besloten dat ik mijn producenten eerlijk zou betalen.” Liever twee eerlijk gemaakte kledingstukken dan tien fast fashion items.” Zo groeide Laurence’s droom om een tijdloze collectie te maken, los van trends of seizoenen. Maar vijf jaar geleden werd ze zwaar ziek waardoor ze haar kledinglijn (voorlopig) vaarwel moest zeggen.
We werden door een gemeenschappelijke vriendin aan elkaar voorgesteld. Een spontane babbel werd een lang, diepgaand gesprek. We raakten maar niet uitverteld
Laurence en Barbara
Barbara was op dat moment al jaren aan het rondreizen voor het werk als stoffenaankoopster. Zo had ze een expertise opgebouwd rond duurzame materialen en duurzaamheidslabels, en vanuit die kennis groeide het idee om een eigen kledinglijn te starten met een eigenzinnig karakter. Net op dat moment kwam ze Laurence tegen die weer klaar was voor een nieuwe, professionele stap. “We werden door een gemeenschappelijke vriendin aan elkaar voorgesteld”, blikken de veertigers terug. “Een spontane babbel werd een lang, diepgaand gesprek. We raakten maar niet uitverteld. Het duurde niet lang voor we besloten om ons gemeenschappelijke passie in een nieuw verhaal te gieten.”
Zo werd ’Wild Muse’ geboren. Het nieuwste Gentse kledingmerk dat Laurence en Barbara het liefste omschrijven als ‘minimalistisch, authentiek en een tikje wild’. Het allerhoogste goed: duurzame, eerlijke mode. Daarom ontwerpen de Gentenaars los van trends en seizoenen, en werken ze met een pre-ordersysteem. “Op die manier willen we overschotten vermijden. Plus, via dit systeem kunnen we kiezen voor kleine, Europese fabrikanten die net als ons geloven in een ethische aanpak en tijdloze kledij.”
Vanaf 25 januari is de eerste collectie van het nieuwe merk online te koop. Die collectie bestaat uit vijf lichte truien in negen verschillende kleuren. Gemaakt uit het allerfijnste garen. Prijzen liggen – de Europese productie indachtig – tussen de 135 en 245 euro. Later op het jaar komen er ook nog een vest, broek, rok, twee kleedjes en een top uit. “Voorlopig hebben we geen interesse om een eigen, fysieke winkel te openen. Maar we zijn wel op zoek naar winkels die onze collectie willen verkopen”, klinkt het nog. Tot dan kan je dus in de webshop terecht.