Kurt twee jaar na zijn open brief aan NMBS: “Er is beterschap. Het zal maar 35 in plaats van 40 jaar meer duren eer iedereen zelfstandig de trein op kan”
GentKurt Vanhauwaert (51) is een typische Gentenaar: koppig en recht voor de raap. Zijn lichaam weigert op vele manieren dienst, maar dat weerhoudt Kurt er niet van om zelfstandig zijn zin te doen. Alleen met de trein reizen blijft voor hem een onoverkomelijk drama. Twee jaar geleden schreef hij een vlammende brief naar de NMBS, waarop toch een en ander in gang werd gezet. Vandaag zegt Kurt beterschap te zien, maar nog veel te weinig.
“Het gaat stilaan de goede richting uit", zegt Kurt optimistisch. “Waar NMBS vroeger zei dat iedereen met assistentie de trein op moest kunnen, is hun nieuwe doel nu ‘autonoom reizen voor iedereen’. Op termijn willen ze dat iedereen, ook mensen in een elektrische rolstoel zoals ik, zomaar overal in België de trein kan nemen, zonder hulp. Dat kan tellen als mentaliteitsverandering! En laat net dat hetgeen zijn waar het mij om te doen is: een mentaliteitsverandering. Want veel personen met een beperking hebben geen andere optie dan het openbaar vervoer om zich te verplaatsen.”
Ik merk dat ‘stationsontwerpers’ de noden rond toegankelijkheid zeer goed kennen. Maar bij de uitwerking sneuvelen veel principes omdat onze politici er geen middelen voor vrijmaken
Het gaat niet enkel om mensen met een handicap, duidt Kurt. “Eigenlijk gaat het om 30% van het cliënteel van de NMBS, want ook ouderen, ouders met buggy’s, mensen met fietsen, hoge hakken, noem maar op, die hebben ook beperkingen. Een deftige dienstverlening is het minste wat we mogen verwachten van de NMBS, toch? Ik merk dat ‘stationsontwerpers’ de noden rond toegankelijkheid zeer goed kennen. Maar bij de uitwerking sneuvelen veel principes omdat onze politici er geen middelen voor vrijmaken.”
Meer dan één beleidsperiode
Kurt heeft dan ook een duidelijke vraag voor bevoegd federaal minister Gilkinet. “Zoek het lef om verder te kijken dan één beleidsperiode en werk op die manier een groot en realistisch investeringsplan uit. Want de situatie vandaag is: liften verdwijnen, ticketautomaten worden op looplijnen voor slechtzienden geplaatst, en zo gaat het maar door. Het helpt ook niet dat ons Belgisch spoorwezen is opgedeeld in NMBS en Infrabel, en dat die blijkbaar niet dezelfde toegankelijkheidseisen volgen. in het ene station kiest men voor zwarte geleidelijnen, in andere stations voor witte, om maar iets te zeggen.
Maar Kurt ziet dus ook de positieve kanten. “Ik ben verheugd dat de NMBS bewust inzet op codesign: bij de ontwikkeling van de reservatie-applicatie voor personen met een beperking gaan ze samen met mensen met zeer diverse beperkingen op zoek naar wat de noden zijn. Zo zoeken ze samen naar de beste oplossingen.” Kurt werkt voor Konekt, een instantie die dit proces begeleidt. “Daar weten ze hoe moeilijk het is om één puzzelstukje aan te passen in zo’n groot en log bedrijf.”
Impulsief
“Dat er nog een lange weg af te leggen is om een inclusieve maatschappelijke cultuur te verkrijgen, dat is me intussen wel duidelijk. Twee jaar na mijn eerste open brief kan ik nog steeds geen impulsieve uitstapjes maken. Na een vergadering die vroeger gedaan is dan verwacht moet ik nog steeds wachten omdat ik enkel de trein kan nemen die ik reserveerde. Wanneer dit gaat veranderen? Twee jaar geleden zei ik: over 40 jaar. Intussen denk ik dat autonoom reizen voor iedereen over heel België over 35 jaar zal kunnen. En misschien kan het zelfs sneller, als er ook wordt ingezet op tussenoplossingen. Als er bijvoorbeeld met een duw op een knop een hellend vlak uit de trein kan schuiven. Of als ook treinbegeleiders oprijplaten mogen bedienen, wat ze nu dus niet mogen. Als er tijdelijk meer personeel ingezet kan worden, en als meer en meer stations toegankelijk zullen gemaakt worden, zoals onder meer de stations van Anderlecht en Drongen dat sinds kort zijn. En toch kan ik ook daar niet zelfstandig de trein op, want de stations zijn dan wel toegankelijk, maar de trein is dat niet. Dus blijft er ondersteunend personeel nodig, en dat is er niet.
Meer tekst en uitleg over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer: www.konekt.be/blog/openbaar-vervoer
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Destelbergen
Meer dan anderhalf uur vertraging richting Antwerpen na ongeval met vrachtwagens op E17 in Destelbergen
Op de E17 van Gent naar Antwerpen is een zwaar ongeval met twee vrachtwagens gebeurd ter hoogte van Destelbergen. De weg is er versperd. -
HLN Shop
Adrenalinejunkie? Hier kan je tegen 60 km/u over het ijs vlammen
De komende weken zal er - naar jaarlijkse gewoonte - opnieuw veel geschaatst, geskied en gesnowboard worden. Maar de winterpret opsnuiven kan nog avontuurlijker! Wat dacht je van racen op het ijs? Ijskarten, goed voor een stevige adrenalineboost, is een ware wintertrend aan het worden. HLN Shop maakt er jou alvast warm voor. -
PREMIUM
Rolstoelgebruiker Kurt Vanhauwaert over toegankelijkheid van treinen, één jaar na zijn open brief: “Niks veranderd, integendeel”
Gentenaar Kurt Vanhauwaert gaat als rolstoelgebruiker graag al eens op uitstap, maar als hij dat met de trein wil doen, botst hij keer op keer op problemen. Vorig jaar schreef hij daarover een vlammende open brief, die viraal ging. Uiteindelijk beloofde de NMBS beterschap. “Maar een jaar later is er niks veranderd, integendeel”, zegt Kurt nu. “Ik voel mij een reiziger derde klasse. Wanneer komt die beloofde actie?” Bij de NMBS klinkt het dat er achter de schermen al veel is gebeurd, en dat ze daarover binnenkort contact opnemen met Kurt. -
-
Gentenaar in rolstoel schrijft vlammende open brief aan NMBS: “Na 2 uur wachten op perron terugkeren omdat de lift niet werkt”
Kurt Vanhauwaert, Gentenaar in hart en nieren, heeft een open brief aan Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, gericht. Die is ondertussen al meer dan 1.000 keer gedeeld op Facebook. Kurt is rolstoelgebruiker, en voelt zich door de NMBS behandeld als een derde klasse-reiziger. “Als de NMBS vindt dat ik als rolwagengebruiker geen recht heb op degelijk openbaar vervoer, dan mag u dat gewoon in mijn gezicht zeggen”, stelt hij. -
Spaargids.be
De Staat betaalt 2,80% intrest op je geld: hoe interessant is een rekening bij de overheid?
Wie zijn spaargeld minstens een jaar kan missen, kan het op een e-DEPO bij de Deposito- en Consignatiekas van de Belgische Staat zetten. De opbrengst ervan wordt maand per maand vastgelegd. Voor januari was dat 2,40%, voor februari stijgt de rente tot 2,80%. Let wel: je geld moet voor de eerste van de maand op de rekening staan om die maand recht op een rente te hebben. Spaargids.be zet alles op een rij. -
Gentenaar die ontoegankelijke treinen aanklaagt, krijgt gesprek met NMBS (maar niet met de top)
Ruim een week nadat Gentenaar Kurt Vanhauwaert de ontoegankelijkheid van de Belgische treinen en stations aan de kaak stelde in een open brief, is hij ontvangen bij de NMBS. Hij koestert een sprankeltje hoop op verbetering, meldt hij. -
gent
WEERBERICHT. Vanochtend zo goed als helder weer in Gent
Vandaag begint de dag in Gent met helder met enkele wolkenvelden. Omstreeks 8-uur wordt lichte regen verwacht. De middag geeft stevige noordelijke winden.