De Gentenaars doen hun best, het havengebied blijft een probleem.
Volledig scherm
De Gentenaars doen hun best, het havengebied blijft een probleem. © Wannes Nimmegeers

Klimaatneutraal Gent is utopie zolang industrie en transport niet mee willen

Uit de laatste klimaatcijfers die de stad heeft vrijgegeven blijkt dat de luchtkwaliteit erop vooruit gaat. Maar een daling van 40% CO2-uitstoot tegen 2030 lijkt onhaalbaar te worden. Terwijl huishoudens het op aansturen van de stad steeds beter doen, heeft diezelfde stad niks te zeggen aan de zware industrie in de haven of het verkeer op de autosnelwegen.

6 reacties

  • Bart De Vogelaere

    3 jaar geleden
    Men mag ook eens optreden tegen de vele dieselgeneratoren die bij elke werf in Gent nu urenlang voor een enorme uitstoot zorgen. Met een beetje overleg kan men op de meeste werven elektriciteit van het net gebruiken.
  • Joris Deboeverie

    3 jaar geleden
    Wat denkt Gent, dat de schepen die van China, Colombia etc komen waar de regeltjes niet gelden van CO2. Nieuwe diesels in hun schepen plaatsen omdat Gent dit wilt? Denk het niet...
  • Neyt Erik

    3 jaar geleden
    Men vergeet dat er nog een 'rand rond Gent' is.Daar word niet over gesproken,men haalt alles weg,(bussen openbaar vervoer onbestaande),container parken,diensten enz,alles word ingezet in centrum.De mensen worden ook gestraft,als ze naar het centrum rijden(door de hoge parking kosten).Vrachtverkeer e.d. zal toenemen, verbindingen vanuit Nederland(Terneuzen) Westerschelde tunnel daardoor kunnen Nederlandse bedrijven zeer vlug Richting Gent-Brussel-Frankrijk.
  • Marc Sierens

    3 jaar geleden
    De stad wil de haven uitbreiden nieuwe bedrijven aantrekken maar er mag niet meer vrachtvervoer zijn ze kunnen en zeker groene jongen Watteeuw over na denken om alles per post te versturen in grote bruine enveloppen haha
  • Patrick Coens

    3 jaar geleden
    Jan van Gent idd als arcelor zijne boel pakt en vertrekt dat er potentieel inzit en naar Brazilië verhuist gaan ze totten trekken ja
  1. RESTOTIP. Dish: heerlijke deelgerechten in Gentse Sleepstraat
    PREMIUM
    Gent

    RESTOTIP. Dish: heerlijke deelgerech­ten in Gentse Sleepstraat

    Dat zaakvoerster Dorien Houben een verleden heeft als voormalig grafisch ontwerpster is te zien aan de stijlvolle website van Dish. Het restaurant neemt sinds kort de plaats in van voorganger Castor & Pollux op het einde van de Sleepstraat. Maar kan Dorien naast ontwerpen ook lekker koken? We reserveerden een tafeltje in de schaduw van de Sint-Salvatorkerk en namen de proef op de som. Lees hier meer restotips uit de Gentse regio.
  2. De besparingsplannen van de stad in cijfers: huiseigenaars zullen gemiddeld 100 euro per jaar extra betalen, stad bespaart 54 miljoen op eigen uitgaven
    PREMIUM
    Gent

    De besparings­plan­nen van de stad in cijfers: huiseige­naars zullen gemiddeld 100 euro per jaar extra betalen, stad bespaart 54 miljoen op eigen uitgaven

    De stad moet 81 miljoen besparen, en slaagt daarin zonder de Gentenaar zwaar te doen ‘bloeden’. Geen verhogingen van retributies, noch van personenbelastingen. Wat wel stijgt, is de grondbelasting. Elke gebouw- of grondbezitter zal bijna 20 procent meer grondtaks betalen, wat voor de stad een meerinkomst van bijna 30 miljoen betekent.