De Gentenaars doen hun best, het havengebied blijft een probleem.
Volledig scherm
De Gentenaars doen hun best, het havengebied blijft een probleem. © Wannes Nimmegeers

Klimaatneutraal Gent is utopie zolang industrie en transport niet mee willen

Uit de laatste klimaatcijfers die de stad heeft vrijgegeven blijkt dat de luchtkwaliteit erop vooruit gaat. Maar een daling van 40% CO2-uitstoot tegen 2030 lijkt onhaalbaar te worden. Terwijl huishoudens het op aansturen van de stad steeds beter doen, heeft diezelfde stad niks te zeggen aan de zware industrie in de haven of het verkeer op de autosnelwegen.

6 reacties

  • Bart De Vogelaere

    3 jaar geleden
    Men mag ook eens optreden tegen de vele dieselgeneratoren die bij elke werf in Gent nu urenlang voor een enorme uitstoot zorgen. Met een beetje overleg kan men op de meeste werven elektriciteit van het net gebruiken.
  • Joris Deboeverie

    3 jaar geleden
    Wat denkt Gent, dat de schepen die van China, Colombia etc komen waar de regeltjes niet gelden van CO2. Nieuwe diesels in hun schepen plaatsen omdat Gent dit wilt? Denk het niet...
  • Neyt Erik

    3 jaar geleden
    Men vergeet dat er nog een 'rand rond Gent' is.Daar word niet over gesproken,men haalt alles weg,(bussen openbaar vervoer onbestaande),container parken,diensten enz,alles word ingezet in centrum.De mensen worden ook gestraft,als ze naar het centrum rijden(door de hoge parking kosten).Vrachtverkeer e.d. zal toenemen, verbindingen vanuit Nederland(Terneuzen) Westerschelde tunnel daardoor kunnen Nederlandse bedrijven zeer vlug Richting Gent-Brussel-Frankrijk.
  • Marc Sierens

    3 jaar geleden
    De stad wil de haven uitbreiden nieuwe bedrijven aantrekken maar er mag niet meer vrachtvervoer zijn ze kunnen en zeker groene jongen Watteeuw over na denken om alles per post te versturen in grote bruine enveloppen haha
  • Patrick Coens

    3 jaar geleden
    Jan van Gent idd als arcelor zijne boel pakt en vertrekt dat er potentieel inzit en naar Brazilië verhuist gaan ze totten trekken ja
  1. Lamborghini klopt Audi in strijd om polepositie in 24 Hours of Zolder
    Autosport

    Lamborghi­ni klopt Audi in strijd om poleposi­tie in 24 Hours of Zolder

    Oost-Vlaming Cedric Wauters heeft in Zolder voor een verrassing van formaat gezorgd door de polepositie te pakken voor de 44ste editie van de 24 Hours of Zolder. De Lamborghini-rijder was vijf duizendsten sneller dan Dries Vanthoor in de PK Carsport Audi R8 LMS GT2, de gedoodverfde favoriet voor deze oefening tegen de chrono. Kevin Abbring zette de RedAnt Porsche 992 GT3 op de derde plaats. In GTB was het de jeugd aan de macht, met Arthur Peters in de Tip Top Rent Porsche Cayman GT4. Nog een jong talent, Jarno D’Hauw, was de snelste man in toerisme TA met de JJ Motorsport BMW M2 CS, terwijl in TB de polepositie naar Vincent Convents en Convents Racing Team ging, met een BMW 325i.
  2. Mario wandelt de Dodentocht voor zijn dochtertje Elisa (8), die talloze epilepsie-aanvallen per dag heeft: “Zo veel mogelijk geld inzamelen voor haar school”
    GENT

    Mario wandelt de Dodentocht voor zijn dochtertje Elisa (8), die talloze epilepsie-aanvallen per dag heeft: “Zo veel mogelijk geld inzamelen voor haar school”

    Je moet er goed zot voor zijn of je hebt écht een missie voor ogen: Mario Vermeersch (50) trotseert op vrijdag de Dodentocht. Niet om iets aan zichzelf te bewijzen, maar om geld in te zamelen voor de school van dochtertje Elisa (8). Het meisje heeft tientallen epilepsie-aanvallen per dag, kon je al in onze krant lezen.