Kimberley (26) kwam twee jaar geleden om het leven na een CO-vergiftiging
Volledig scherm
PREMIUM
Kimberley (26) kwam twee jaar geleden om het leven na een CO-vergiftiging © DVEG

Huisbaas verantwoordelijk voor dodelijke CO-intoxicatie Kimberly (26): “Haar toekomst zag er net weer rooskleurig uit”

GentDe 26-jarige Kimberly Saldiën kwam begin 2019 om het leven na een CO-intoxicatie. Ze woonde in een slecht onderhouden huurhuis in de Tolhuislaan. Na twee jaar oordeelde de rechter dat haar toenmalige huurbaas verantwoordelijk is voor haar dood. Dirk Vos (haar docent) en Els Van Oost (haar collega) stelden zich burgerlijke partij en gaven Kimberly een gezicht. “Men kan geen recht verschaffen aan doden, maar Kimberly was vertegenwoordigd in het proces”, klinkt het bij een emotionele Dirk.

  1. De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbusjes, tot nooit meer”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbus­jes, tot nooit meer”

    Herinnert u zich de toeristische paardenkoetsen nog in de historische kuip? Die zaten altijd vol blije toeristen, gaven werk aan de uitbater en de koetsiers, en spijsden via vergunningen en taksen de stadskas. Groene schepen Van Braeckevelt verbood ze vanaf 2020 omdat hij het niveau van het toerisme in Gent wou pimpen. Herinnert u zich de wandelbusjes nog? Als u zich haast, kunt u ze nog tot het eind van deze zomer zien rondtuffen. Ze zijn spuuglelijk, er zitten zeer weinig of geen mensen in en ze kosten de stad jaarlijks 480.000 euro. Toch vindt groene schepen Watteeuw dat geen nutteloze investering. Die ondingen waren volgens hem nodig om “mensen mee te krijgen in het verhaal van het circulatieplan.” Het ging er hem dus niet om een betere mobiliteit aan te bieden, het was een propagandastunt. Hoezeer de schepen in dat opzet gelukt is, leest u dagelijks in tientallen blije berichten op de sociale media. Overal in de wereld zou een politicus die verantwoordelijk is voor zulke verspilling stil in een hoekje gaan zitten hopen dat er niet teveel trammelant van wordt gemaakt. Hier speldt hij het wandelbus-fiasco als een medaille op zijn revers en maakt hij al verder wilde plannen. De schepen onderzoekt nu welk alternatief hij met het ‘vrijgekomen budget’ op de stad kan loslaten. Il faut le faire, in een stad met een miljard euro schulden, over een vrijgekomen budget spreken, na er nog eens persoonlijk 480.000 per jaar bij te hebben gelapt. Er is al beslist dat er een proefproject met taxifietsen komt. Zoals in New Delhi dus, daar worden ze riksja genoemd. Ze zijn er heel populair omdat het daar zeer warm en veelal zeer droog is. In een klimaat als het onze vrees ik er een beetje voor. Net zoals voor alle verdere mobiliteitsplannen van dit bestuur. Maar zolang u betaalt, kan het niet gek genoeg zijn.