Op dit rondpunt moet een weg komen die aansluit op het industrieterrein van Zwijnaarde. Maar de afgelopen zes jaar staan er enkel betonblokken.
Volledig scherm
PREMIUM
Op dit rondpunt moet een weg komen die aansluit op het industrieterrein van Zwijnaarde. Maar de afgelopen zes jaar staan er enkel betonblokken. © Wannes Nimmegeers

Hoe een discussie rond 800 meter asfalt al jarenlang honderden vrachtwagens door Zwijnaarde stuurt: “Iedereen zal wat water bij de wijn moeten doen”

GentNu bpost een nieuw verdeelcentrum wil neerpoten in Zwijnaarde, steekt een aloude discussie opnieuw de kop op. Al sinds 2005 liggen er plannen op tafel om het industrieterrein, waar het centrum moet komen, rechtstreeks aan te sluiten op de R4. De vele vrachtwagens die nu door de deelgemeente rijden, zullen zo plotsklaps uit woonwijken verdwijnen. Toch zit het dossier al jaren muurvast. “Op de gronden zal toch nooit gebouwd mogen worden. Wat is de waarde dan?”

  1. 1 jaar LEZ in cijfers: 79.163 boetes uitgeschreven, 33.363 weer geannuleerd, slechts 2,56 van de 6,87 miljoen euro aan boetes geïnd
    Gent

    1 jaar LEZ in cijfers: 79.163 boetes uitgeschre­ven, 33.363 weer geannu­leerd, slechts 2,56 van de 6,87 miljoen euro aan boetes geïnd

    Over de Lage Emissie Zone zal de discussie in Gent nooit stoppen, maar soms zijn er wel objectieve feiten waar niks tegenin te brengen is. De cijfers bijvoorbeeld, die Johan Deckmyn (VB) opvroeg bij bevoegd schepen Tine Heyse (Groen). Daaruit blijkt dat voor liefst 6.870.000 euro aan boetes is uitgeschreven, waarvan nog maar 2.560.000 euro effectief in de stadskas belandde.
  1. Dit is de ongelofelijk schattige Ponkey de shezel
    Play

    Dit is de ongelofe­lijk schattige Ponkey de shezel

  2. In Wuhan zijn de rollen een jaar later omgedraaid: "Het is nergens zo veilig als hier"
    Play

    In Wuhan zijn de rollen een jaar later omgedraaid: "Het is nergens zo veilig als hier"