Gent en mobiliteit, the saga continues
Delen per e-mail
Toen ik donderdagavond naar het VTM-nieuws zat te kijken, heb ik me van puur ongeloof meermaals de ogen uitgewreven en de datum gecheckt. Was het 1 april geweest, dan was er niets aan de hand, dan had ik de jaarlijkse aprilvis er zo uitgehaald. Op 31 oktober stuurt VTM echter geen voor de grap verzonnen nieuwsberichten de wereld in en moest het dus waar zijn, de Gentse trams hebben geen wielen meer. Niet dat ons openbaar vervoer zich voortaan op rupsbanden door de stad gaat bewegen, maar De Lijn heeft voor de Albatros-trams – de trots van het Gentse arsenaal – geen reservewielen. En omdat de wattman moeilijk aan elke halte aan zijn passagiers kan vragen om zich allemaal aan 1 kant van de tram te installeren om niet te kantelen, rijden de peperdure Albatrossen niet meer uit en worden er weer oude, veel kleinere exemplaren de straat op gestuurd. Filip Watteeuw, schepen van mobiliteit, mocht het uitleggen voor de camera. Trouwe lezers van deze column weten dat meneer Watteeuw en ik het niet altijd over alles eens zijn maar dit keer had ik echt met hem te doen. Hoe krijg je uitgelegd dat je in de enige Vlaamse stad waar Groen het voor het zeggen heeft eerst de automobilist de stad uit pest met een circulatieplan, dat je vervolgens de LEZ invoert om nog meer auto’s te weren en dat je dan museumstukken moet inzetten om nog openbaar vervoer aan te bieden. Je zou voor de grap kunnen voorstellen om voortaan de dienstverlening met paard en koets te verzekeren, maar dat heeft die andere Groene schepen ook al verboden. Ik werp in dit stukje wel eens een steentje naar iemand maar dit keer zou ik niet weten naar wie. Je kunt schepen Watteeuw van veel verdenken maar tramwielen saboteren zie ik hem niet doen. De Lijn kampt met financiële beperkingen, punt. Eén ding is duidelijk, Gent en mobiliteit, het blijft een moeilijke combinatie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gent Gesloten horecazaken krijgen in volle lockdown (foute) factuur voor terrasbelasting: “Administratieve kronkel, maar uitstel is mogelijk”
Eind december viel bij de Gentse horecazaken alsnog een factuur voor terrasbelasting in de bus, met de mededeling 7/24. De terrasbelasting die (minstens) tot maart 2021 is kwijtgescholden. Het blijkt een administratieve kronkel te zijn. “Iedereen kreeg een mail met uitleg dat die factuur niet klopt", legt schepen Rudy Coddens uit. “Maar voor de eerste twee maanden van 2020 moet wel degelijk betaald worden.” Slechte timing dan? “Die factuur moest boekhoudkundig gezien in 2020 worden ingeboekt.” -
PREMIUM
Gent Gentse festivalorganisatoren blikken vooruit op de zomer: “Intussen zijn er zelfs honden die corona kunnen opsporen”
Wat staat Gent deze zomer te wachten? Kunnen we opnieuw knallen op de vele festivals die onze stad rijk is of blijven de pagina’s in onze agenda maagdelijk wit? We legden ons oor te luister bij enkele belangrijke organisatoren. “Tomorrowland kan perfect 30 euro meer vragen en de prijs van de sneltest berekenen in het ticket”, zegt Joachim Matthys van Copacobana. “Voor ons is dat een heel stuk moeilijker.” -
Sint-Denijs-Westrem Infrabel ging wel degelijk in de fout bij kaalkap in Sint-Denijs-Westrem: “Op verouderd plan stond natuurgebied niet ingekleurd”
De kaalkap van de spoorwegberm achter de Sint-Denijslaan in Sint-Denijs-Westrem was dan toch niet zo geoorloofd als Infrabel liet uitschijnen. Dat geeft minister Gilkinet toe, na een vraag van kamerlid Joris Vandenbroucke. “Voor één zone was wel degelijk een kapvergunning nodig, en ik zal zulke uitschuivers in de toekomst niet meer pikken.” -
-
PREMIUM
Gent Debat rond aanwervingsbeleid Stad Gent laait opnieuw op: “Degelijke kennis van het Nederlands is voor ons vanzelfsprekend”
Het politiek debat rond aanwervingen bij Stad Gent suddert ook een maand na datum voort. Nadat er eerder discussie is geweest rond een voorrangsregeling voor personen met een migratieachtergrond, speelt de oppositie nu in op de kennis van het Nederlands. “We moeten de lat toch niet nodeloos hoog leggen?”, vraagt schepen van Werk Bram Van Braeckevelt (Groen) zich af. -
Een nieuwe auto kopen? Zoveel invloed heeft de CO2 uitstoot van je wagen op de prijs van je verzekering
Is het tijd voor een nieuwe auto? Dan heb je waarschijnlijk al een merk en model op het oog. Maar heb je al eens nagedacht over de milieuvriendelijkheid? De CO2-uitstoot van je auto kan namelijk de prijs van je autoverzekering beïnvloeden. Independer.be legt je uit waar je op moet letten. -
VOETBAL Gentenaar Siebe Horemans staat met Excelsior Rotterdam in kwartfinale Nederlandse beker: “Opsteker in moeilijk seizoen”
Siebe Horemans voetbalde nagenoeg zijn hele leven voor AA Gent, maar in de zomer van 2019 trok hij toch de deur van de Ghelamco Arena achter zich dicht. De 22-jarige verdediger koos voor Excelsior Rotterdam waar zich hij na een, door omstandigheden, wisselvallig eerste seizoen intussen opwierp tot onmisbare basispion. -
Multimedia Moet jouw telefoon tegen wat nattigheid kunnen? Deze smartphones zijn waterdicht
Het is misschien niet het eerste waar je naar kijkt als je een nieuwe smartphone gaat kopen, maar toch is ‘waterdichtheid’ een redelijk belangrijk criterium. Helemaal als je ook in de gure tijd van het jaar vaak buitenshuis bent. Onze techredacteur belicht de verschillende niveaus van waterdichtheid en de high-end smartphones per categorie.
8 reacties
Collewaert Theo
Bertin Vermeulen
Jan Hebbelinck
Gilbert De Keyser
Mike Vanderkerken