Afvoer Belgacom-puin start volgende week, over de weg. “Steenpuin op schepen kan niet”
GentVanaf 2 november zal 25.000 ton steenpuin van het afgebroken achterdeel van de Belgacompuin worden afgevoerd, over de weg. Het plan om alles per schip weg te voeren is definitief van de baan. Enkel de grond, 100.000 ton, kan over het water afgevoerd worden. Voor het steenpuin krijgt het centrum 3.000 vrachtwagens te slikken.
“Er is geen andere optie, hoe graag we dat ook zouden willen", antwoordt Filip Watteeuw (Groen) op een vraag van Sven Taeldeman (Vooruit). “Zowel de stad als de bouwheer kozen expliciet voor transport over water, hoewel dat een pàk duurder is dan over de weg. Maar een breekvergunning - om het puin in voldoende kleine stukken te breken - krijgen we niet, omwille van de Vlarem-wetgeving. Dat zou teveel lawaai maken. Grote stukken op een schip laden is niet veilig, omwille van de stabiliteit en de mogelijke beschadigingen van het schip. Alles is bekeken en uitgezocht, transport over de weg is de enige optie.”
Dus zal het vanaf 3 november een af- en aanrijden van vrachtwagens zijn, daar in de buurt van de Belgacomtoren. Dat zal 3 tot 4 maanden duren. “We nemen wel veiligheidsmaatregelen", zeg Watteeuw. “Er is een absoluut verbod om in de buurt te rijden tijdens de schooluren, dus tussen half 8 en half 9 en tussen half 4 en half 5, en tussen half 12 en half 1 op woensdagmiddag. Verder zullen minstens 2 stewards de vrachtwagens begeleiden op het kruispunt Doornstraat - Van Eyckstraat, en op het kruispunt Van Eyckstraat - Keizer Karelstraat. Het grootste deel van wat moet worden afgevoerd, 70%, is grond. Die 100.000 ton kan gelukkig wel over het water worden afgevoerd. Dat zal pas in het najaar van 2022 gebeuren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGent
Lara en Igor openen nieuw buurtcafé op Muide: “We beginnen met een simpele kaart”
Café Liberty op de Muide was decennialang een goed draaiend café, maar de afgelopen jaren ging het van de ene eigenaar naar de andere. De voorbije maanden stond het gewoon leeg, maar Lara Deraeck (40) en Igor De Groote (61) zorgen voor een nieuwe invulling. Vlak voor het weekend gooiden ze de deuren open van Loods 0. Wij gingen al even kijken en de sfeer opsnuiven. -
FILM
STREAMINGTIP. ‘And Just Like That... The Documentary’: Carrie Bradshaw blijft fascineren
Na succesreeks ‘Insecure’ - met de geweldige Issa Rae in een glansrol - krijgt ook ‘And Just Like That…’ een eigen documentaire. Die blikt niet alleen terug op de geschiedenis en impact van HBO-reeks ‘Sex and the City’ - waar ‘And Just Like That’ uit voortvloeide -, maar laat de kijker eveneens ontdekken hoe die sequel nu precies tot stand kwam. -
Jobat
Zoveel verdien je in marketing en communicatie: een overzicht van de lonen en de extralegale voorwaarden
Honderden vacatures in de marketing en communicatie wachten momenteel op talent ter invulling. Het aantal openstaande jobs in deze sector blijft ook stijgen. Jobat.be zocht uit naar wie er exact gezocht wordt en wat je als marketing- en communicatieprofessional mag verwachten aan het einde van de maand. -
-
PREMIUMGent
Bekende frietbarak na 70 jaar gesloten: “Energieprijzen hebben de doodsteek gegeven”
Na meer dan zeventig jaar, is de frietbarak op het Van Beverenplein permanent gesloten. Voor Selman Candemir was het jarenlang een goudmijn, maar de jongste jaren was het vet van de soep. “Ik had meer hulp van de Stad verwacht”, klinkt. Selman legt uit waar het fout liep. -
Gent
Puin Belgacomtoren dan toch per vrachtwagen afvoeren? “De veiligere optie mag wettelijk niet”
Naast het Van Eyck-zwembad wacht sinds enkele maanden 25.000 ton puin. De hoop stenen moest per boot worden afgevoerd, maar dat bleek wettelijk niet mogelijk. De vrachtwagen lijkt de enige oplossing, beseft nu ook mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). -
PREMIUMGent
Afbraak Belgacomtoren loopt niet zoals verwacht: bizarre kronkel in wetgeving dreigt 15.000 vrachtwagens vol puin door Gent te sturen
Rijden er binnenkort - op wandelafstand van drie scholen- 15.000 vrachtwagens door Gent? Bij de afbraak van de Belgacomtoren in het hart van de stad moest het meeste puin via het water weggebracht worden. Maar dat plan dreigt nu in het water te vallen. “We zijn in een vreemde situatie terechtgekomen”, zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). -
Independer
Aangereden nadat je hard moest remmen door de laaghangende zon: wie is er dan aansprakelijk?
Deze week mogen we flink wat zon verwachten. Dat doet deugd, maar het levert ook extra risico's op wanneer je de baan op moet. Immers, de zon hangt tijdens de winterperiode laag, wat de zichtbaarheid tijdens het autorijden serieus bemoeilijkt. Een kop-staartbotsing is dan snel gebeurd. Bepalen wie aansprakelijk is voor de schade kan dan moeilijk zijn. Independer.be zet daarom vier mogelijke botsingen - en hun gevolgen - op een rij.