90 kilometer per uur op snelwegen rond Gent? Actiegroepen sturen open brief naar minister Lydia Peeters
GentOp de Internationale Dag tegen het Lawaai roept het Gentse collectief Ademruimte op tot een snelheidsverlaging op de snelwegen in en rond de stad. Volgens Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) is er géén draagvlak, maar dat ontkennen de actievoerders. “In 1900 was er ook ‘geen draagvlak’ voor het vrouwenstemrecht.”
Een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur voor wagens en 70 per uur voor vrachtverkeer. Als het van collectief Ademruimte afhangt, komt die aanpassing er eerder vandaag dan morgen. “We eisen een verlaging op alle snelwegen in en rond Gent”, zegt woordvoerder Wim Vancauwenberghe. “Het idee is niet uit de lucht gegrepen. De eis staat immers letterlijk in het bestuursakkoord, maar toch bougeert Vlaanderen niet.”
Het zit zo. Snelwegen zijn in handen van de Vlaamse overheid. De Stad Gent kan om een snelheidsverlaging vragen, maar het is Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) die de knoop moet doorhakken. Zij gaf in het verleden aan dat hier “geen draagvlak voor is”. Een drogreden, aldus Ademruimte. “In 1900 was er ook ‘geen draagvlak’ voor vrouwenstemrecht. Soms moet je durven te beslissen.”
Het collectief stuurde een open brief naar de minister en verwijst daarin ook naar andere landen. Vancauwenberghe: “In Frankrijk of Duitsland moet je overal trager rijden in de buurt van woonkernen. En in Nederland is de snelheid zelfs overal beperkt tot 100 kilometer per uur. De voordelen liggen nochtans voor de hand. Er is minder geluidsoverlast, minder fijn stof en méér verkeersveiligheid. Ook verbruiken we zo met z’n allen minder brandstof.”
Méér tunnels
Ademruimte is een verzameling van actiegroepen als het Gents Milieufront of Viadukaduk. Die laatsten strijden bijvoorbeeld voor de ondertunneling van het viaduct in Gentbrugge. “Vaak wordt verwezen naar geluidsschermen als mogelijke oplossing tegen geluidsoverlast”, weet architect Dirk Coopman. “Maar dat is enkel voor wie vlak naast een snelweg woont nuttig. Het geluid weerkaatst en komt zo nog verder in de woonwijk terecht.”
“Tunnels zijn inderdaad de ideale oplossing”, vult Vancauwenberghe aan, “maar een snelheidsverlaging is op korte termijn het beste idee. De maatregel kost niks en heeft enkel voordelen. Uit studies blijkt dat de Gentenaar zich na zwerfvuil het meest stoort aan geluidsoverlast. Ik woon zelf in Baarle op een kilometer van de snelweg. In onze tuin zitten is niet aangenaam. ‘s Nachts word ik dan weer wakker van het lawaai. Het is tijd voor actie.”
LEES OOK
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGent
Verrassend stukje geschiedenis blootgelegd: dak van Sint-Niklaaskerk blijkt oudste timmerwerk van Gent
Het oudste timmerwerk van Gent? Dat vind je terug in de Sint-Niklaaskerk. Jarenlang werd gedacht dat bij een restauratie vlak na de Tweede Wereldoorlog veel verloren was gegaan. “Maar we waren positief verrast”, zegt onderzoeker Vincent Debonne. Voor het eerst is het houtgebinte gedateerd, al blijft nog één belangrijke vraag onbeantwoord.Gent -
Kate Middleton zweert bij dit type handtas: met deze 15 exemplaren kan je haar na-apen
Voor mode-inspiratie kijken we graag naar de royals. Dé queen van de handtassen is zonder twijfel Kate Middleton. De hertogin van Cambridge zweert bij compacte handtassen. Praktisch, want er is net genoeg ruimte voor je telefoon, portemonnee, lippenstift en nog wat extra spullen, en toch stijlvol. Treed in haar voetsporen met deze vijftien trendtoppers, zonder koninklijk prijskaartje. -
Spaargids.be
Waarom zijn termijnrekeningen met korte looptijd nu zo populair? Dit moet je weten om je spaargeld maximaal te laten renderen
Het zijn rare tijden voor wie zijn geld voor enkele jaren wil wegzetten. Op een termijnrekening van één jaar valt tegenwoordig een hogere intrest te krijgen dan op een rekening van tien jaar. Hoe komt dat? En wat moet je dan doen met je spaarcenten? Spaargids.be maakt je wegwijs. -
-
Wat doen die witte fietsen aan Flanders Expo? “Aantal verkeersslachtoffers stijgt opnieuw”
Met een zee van witte fietsen aan Flanders Expo drukte de Fietsersbond Gent dinsdag de bezoekers van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid met de neus op de feiten. Volgens de actiegroep zijn congressen zinvol. “Maar als het beleid hier geen conclusies aan verbindt is het dweilen met de kraan open”, klinkt het.Gent -
300.000 Vlaams geld om Ekkergem groener en blauwer te maken. “1.500 vierkante meter ontharding”
De wijk Ekkergem, 40 hectare groot en dicht bebouwd met 2.480 woningen, zal er in de komende drie jaar anders gaan uitzien. Met Vlaams geld zal de wijk biodiverser en groener worden gemaakt. Er wordt 1.500 vierkante meter ‘onthard', en daarna ingevuld met beplanting en water.Gent -
GENT
De jeugd van tegenwoordig... doet de nachtshift! Leerlingen ‘proeven’ van het UZ Gent voor Nacht Van De Zorg: “Het komt toch goed hé?”
“Je moet het doen om te weten hoe het voelt”: 't is een zinnetje dat Zoë al vaker heeft gehoord. Haar moeder werkt in een rusthuis, de nachtshift. Een goede reden voor de leerlinge om zich in te schrijven voor een proefproject van het UZ Gent. Vier duo’s volgen er een hele nacht het reilen en zeilen van het ziekenhuis. Van het OK tot de materniteit, van de intensieve zorgen tot de technische dienst: dit is hun allereerste nachtshift.Gent -
TV
STREAMINGTIP. ‘Boston Strangler’: 13 vermoorde vrouwen en twee dappere journalistes
Dertien vermoorde vrouwen in de sixties, maar niemand die tussen alle gruweldaden een verband ziet. Tot reporters Jean Cole en Loretta McLaughlin zich op de zaak storten, en op het spoor komen van seriemoordenaar Albert DeSalvo. Het waargebeurde verhaal van de ‘Boston Strangler’ werd nu door Disney+ in en serie gegoten.