Onze journaliste volgde een les eco-driving: brandstof besparen door zuinig te rijden.
Volledig scherm
PREMIUM
Onze journaliste volgde een les eco-driving: brandstof besparen door zuinig te rijden. © rv

Zo kan je besparen door je rijstijl aan te passen: “Bij de tweede rit bespaarde ik al 2 euro diesel per 100 km”

Nu het leven almaar duurder wordt, proberen heel wat mensen ook minder te rijden of de goedkoopste pomp te zoeken. Maar ook met ecodriving kan je besparen op brandstofkosten, maakt verkeersveiligheidsinstituut Vias zich sterk. En dat wilden we dus eens uitproberen. Met instructeur Jean-Noël legden we twee keer hetzelfde traject af: een keer zonder en een keer mét zijn ecodrive-aanwijzingen. En verrassend: we merken een duidelijk verschil in verbruik én in onze portemonnee.

  1. Klopt het wel dat sommige auto’s duurder zijn in aankoop, maar goedkoper achteraf? “Vraag als consument altijd een bewijs van deze claim”
    PREMIUM

    Klopt het wel dat sommige auto’s duurder zijn in aankoop, maar goedkoper achteraf? “Vraag als consument altijd een bewijs van deze claim”

    Het budget van een auto is meer dan alleen maar de aankoopprijs. Het verbruik, de verzekering, het onderhoud en de restwaarde bepalen allemaal mee hoeveel een auto écht kost. Het kan daarom uiteindelijk goedkoper zijn om een duurdere auto te kopen. Maar ‘hij kost wat meer in aankoop, maar achteraf is hij goedkoper’, is ook gewoon een gemakkelijk verkoopargument. “Je neemt die uitspraak best niet zomaar aan”, waarschuwt mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn.
  2. Patricia en Pieter ruilden hun auto in voor een elektrische bakfiets: “We kregen er 1.000 euro bovenop én besparen op kosten en brandstof”
    PREMIUM

    Patricia en Pieter ruilden hun auto in voor een elektri­sche bakfiets: “We kregen er 1.000 euro bovenop én besparen op kosten en brandstof”

    Wat begon als een grap, is nu een dienst die klanten naar waarde schatten: Fietsen Wildiers neemt je auto over als je er een fiets koopt. Het is niet het enige verkoopsargument dat de fietsenwinkelketen aan de autobranche ontleende. Klant Patricia getuigt, marketing manager Jan Van Rooy licht de voordelen toe. “We denken dat hoe langer hoe meer dure tweede wagens door een fiets zullen worden vervangen. Zeker als fietsleasing ook voor ambtenaren mogelijk wordt.”