Voor het eerst meer dan 35 miljoen passagiers op Belgische luchthavens

Brussels Airport zag vorig jaar het aantal reizigers toenemen tot bijna 26,4 miljoen, een stijging met 2,8 procent.
Photo News Brussels Airport zag vorig jaar het aantal reizigers toenemen tot bijna 26,4 miljoen, een stijging met 2,8 procent.
De vijf grootste Belgische luchthavens hebben vorig jaar samengeteld de kaap van 35 miljoen passagiers voor het eerst gerond. De teller eindigde op iets meer dan 35,5 miljoen. Dat is 2,4 procent meer dan in 2018, zo blijkt uit de cijfers die de luchthavens de voorbije dagen bekendmaakten. Op drie luchthavens - Zaventem, Charleroi en Antwerpen - werd een nieuw passagiersrecord in de tabellen gezet.

De luchthaven van Charleroi, de tweede passagiersluchthaven van het land, maakte vandaag als laatste zijn cijfers bekend. Brussels South Charleroi Airport lokte vorig jaar een recordaantal van ruim 8,22 miljoen passagiers, 2 procent meer dan in 2018.

Gisteren al had ook de grootste speler, Brussels Airport, recordcijfers gepubliceerd. De luchthaven in Zaventem zag het aantal reizigers met 2,8 procent toenemen tot bijna 26,4 miljoen.

Bij de kleine luchthavens kwam er recordnieuws vanop Antwerp Airport. Daar passeerden vorig jaar 306.330 reizigers (+2,6 procent). De luchthaven van Oostende groeide met 8,9 procent tot 457.423 passagiers, de derde prestatie ooit. Liege Airport ten slotte bleef stabiel met net iets meer dan 170.000 passagiers.

Cargovluchten

Het vrachtvervoer zakte een beetje terug na het record van ruim 1,6 miljoen ton in 2018. De luchtvracht staat wereldwijd onder druk door de economische groeivertraging. De luchthaven van Luik, de grootste vrachtluchthaven van het land, kon ondanks die context toch nog groeien: +3,6 procent tot 902.480 ton. Op Brussels Airport werd daarentegen 8,8 procent minder cargo behandeld, goed voor nog 667.220 ton.




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Hilde Peeters

    langs de ene kant oei het milieu maar ze gaan wel meer en meer met het vliegtuig. Dus op donderdag niet naar school endan op vakantie met...

  • Gerard Braeckmans

    Langs de ene kant roept men op tot minder gebruik van vliegtuigen en langs de andere kant veegt men zijn voeten er aan.

  • Georges Vande Velde

    Meer,meer,meer ! Wanneer komt daar een einde aan ? De slogan van de toekomst zal ontploffen!

  • victor vandesande

    Hoe kunnen die kleine luchthavens zoals Oostende en zeker Deurne nog rendabel zij zondet subsidies. Oostende heeft een lange piste dus kan er nog voldoende vracht komen , maar Deurne waar met moeite een grote koffiemolen kan opstijgen ???