Vanaf 1 juli is eerste aanmaning waterfactuur gratis

Getty Images/iStockphoto
Vanaf 1 juli wordt de eerste herinneringsbrief voor wie zijn waterfactuur nog niet betaalde gratis. Dat schrijft Het Belang van Limburg. Het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) bevestigt het nieuws.

Oppositiepartij sp.a kaartte in maart van vorig jaar aan dat de waterbedrijven in Vlaanderen wel erg kwistig gebruikmaken van herinneringsbrieven. Wie zijn rekening niet betaalt, krijgt vandaag nog altijd een aanmaning na vijftien kalenderdagen. Sommige waterbedrijven doen dat gratis, maar anderen rekenen na twee weken al meteen een 'administratieve kost' aan. Zo vraagt De Watergroep, de grootste drinkwaterleverancier van Vlaanderen, vanaf de eerste brief meteen 7,5 euro.

Record

Vlaams parlementslid Rob Beenders (sp.a) rekende uit dat De Watergroep op die manier elk jaar 4 miljoen euro opstrijkt. In totaal verstuurden de Vlaamse waterbedrijven in 2017 een recordaantal van 1.181.071 herinneringsbrieven.

Zowel oppositie als meerderheid werd het er in maart in het Vlaams Parlement over eens dat er iets moest veranderen. Ook minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) beaamde dat, maar nadien bleef het windstil.

Ook pas na een maand

Nu is er eindelijk een datum waarop de eerste aanmaningsbrief gratis wordt. Als alles goed gaat, treden de nieuwe regels vanaf 1 juli in werking, zo bevestigt het kabinet van Schauvliege. De eerste aanmaning zal dan bij alle waterbedrijven gratis zijn en ook pas na een maand in de bus vallen, in plaats van de huidige vijftien dagen.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tony Van De Perre

    Die leven van de aanmaningen; al een paar keer geprobeerd via domiciliering te gaan maar die geven gewoon niet thuis.

  • raymond van der craen

    Ik heb 3 jaar geleden een aanmaning gekregen na 14 dagen om mijn factuur te betalen omdat ik drie weken met verlof was op Kreta. Gevolg was dat ik 7,5 euro boete moest betalen voor een zaak waar ik niets aan kon doen! Ik zie echt uit naar 1 juli en mijn facturen "tijdig" betalen!

  • Stefanie van Dijk

    Domiciliëring is een prima ding, maar je mag niemand ertoe verplichten! Het is tenslotte wel zo dat ze maar wat af kunnen schrijven en ook daar kan wel eens wat fout gaan en is het een heel gedoe om dat weer recht te breien, maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen het gemak ervan, rekeningen worden op tijd betaald, aan mij enkel nog om het zo nu en dan te controleren.

  • Gino Denil

    Telenet stuurde me zelfs ooit een factuur van 0€ met een herinneringskost van 9€. Voor een rekening die ik vooraf voor een heel jaar betaalde maar waarvan volgens hen de betaling een dag te laat was toegekomen. Niet betaald. Maar ze vonden het toch nodig om die bij mijn volgende jaarlijkse afrekening te voegen. Dat was het einde van Telenet bij mij. Aangezien hun traditionele jaarlijkse opslag ook toeliet om zonder termijn of kosten op te zeggen.

  • Alfons LABIE

    Jennifer, domicilieringen zouden moeten verboden worden. Als je niet akkoord bent hebben ze je geld al en probeer dan maar eens iets terug te krijgen. Nutsbedrijven zouden afrekeningen met bewijs moeten sturen want bij de post gaat minstens 10% fout en dan zou de bewijslast bij de afzender moeten liggen, niet bij de ontvanger want die kan niet bewijzen niks ontvangen te hebben