Is de indexering van je loon een druppel op de hete plaat? Deze mogelijkheden voorziet de wet om fiscaal voordelig een centje bij te verdienen.
Volledig scherm
Is de indexering van je loon een druppel op de hete plaat? Deze mogelijkheden voorziet de wet om fiscaal voordelig een centje bij te verdienen. © ThinkStock

Van flexi-job tot verenigingswerk: zo kan je bijklussen zonder (veel) loon aan de fiscus te moeten afgeven

JobatIn het licht van alle extra kosten die we op ons bord krijgen, is een extraatje op de eigen rekening meer dan welkom. De snelste weg naar meer inkomen is het aannemen van een bijbaan. Maar moet je dan niet meer belastingen betalen? Hoe zorg je ervoor dat je met alles in orde bent? En welke jobs mag je naast je huidige baan oppikken? Jobat.be maakt je wegwijs.

  1. Nieuw op 1 april: btw op gas en elektriciteit definitief op 6 procent, "recht op deconnectie" van werknemers

    Nieuw op 1 april: btw op gas en elektrici­teit definitief op 6 procent, "recht op deconnec­tie" van werknemers

    Op 1 april treden er weer een hele rist veranderingen in voege. Die hebben ook een impact op uw portefeuille. Zo bedraagt de btw op gas en elektriciteit vanaf 1 april definitief 6 procent en wordt de premie voor een thuisbatterij geschrapt. Daarnaast moeten ondernemingen met minstens twintig werknemers vanaf 1 april afspraken hebben gemaakt over het recht op deconnectie van de medewerkers. Het gaat dan om het recht om offline of onbereikbaar te zijn buiten de werkuren. Een overzicht.
  2. Netto-omzet van Action stijgt met 30 %: wat verklaart het succes van budgetketens? En met welke trucs houden ze hun prijzen zo laag?
    PREMIUM

    Net­to-om­zet van Action stijgt met 30 %: wat verklaart het succes van budgetke­tens? En met welke trucs houden ze hun prijzen zo laag?

    Discountketen Action heeft een succesvol jaar achter de rug. In 2022 maakte het bedrijf zo’n 1,2 miljard euro winst. Ook andere budgetketens zagen de voorbije jaren hun omzet stijgen. Hoe slagen winkels als Lidl, Zeeman, Aldi, Wibra en Action er in om hun producten voor een lagere prijs aan te bieden dan de concurrentie én winst te maken? We vroegen het aan de budgetketens zelf, én aan retailexpert prof. Els Breugelmans: “Als discounters een A-merk niet voor een interessante prijs kunnen aanbieden, kiezen ze voor een ander merk.”