Test: Balanceer jij op de rand van een burn-out?

Shutterstock
Over het fenomeen burn-out wordt veel geschreven, maar toch bestaan er ook veel misverstanden over. Een burn-out krijg je alleszins niet zomaar; vaak is het een laatste stadium van een jarenlange overbelasting op het werk. Met deze concrete quiz helpt Elke Geraerts van Better Minds At Work je te weten te komen of het tijd is om aan de alarmbel te trekken.

Lees ook op vacature.com:

Hoe leeftijdsgebonden is een burn-out?
Gewapend tegen burn-out in 10 tips
10 signalen dat je nood hebt aan vakantie


Heb je het moeilijker om je aandacht erbij te houden dan vroeger?
A Ja, mijn gedachten dwalen heel vaak af.
B Soms wel.
C Niet meer dan normaal.  


Je moet onverwacht het werk van een zieke collega opvangen. Hoe reageer je?
A Ik kan mijn eigen job nog met moeite aan. Dit is er veel te veel aan.
B Erg vervelend, maar ik kan dit aan. Al moet ik daarvoor nog meer overuren kloppen.
C Ik heb wel nog een beetje marge om de dringende zaken te behandelen.  

Ben je soms zo kwaad of gestresseerd dat je even een luchtje moet gaan scheppen?
A Ja, regelmatig.  
B Af en toe.
C Amper.  


Een vriend(in) nodigt je uit om iets te gaan drinken na het werk, maar je hebt een dringende deadline. Wat is jouw reactie ?
A Neen, roept elke vezel in mijn lichaam. Ik wil liever meteen naar huis.
B  Ik ga in op de uitnodiging, maar moet uiteindelijk annuleren omdat ik geen tijd meer heb. De deadline halen is het belangrijkste.
C Ja, graag.  


Word je vaker ziek dan vroeger?
A Ja.
B Soms, tijdens stressmomenten ben ik vatbaarder.
C Nee  


Je dag loopt helemaal niet zoals gepland, en als kers op de taart merk je dat je vergeten bent om boodschappen te gaan. Hoe reageer je?
A Ik ben gefrustreerd of begin te huilen. Ik heb het gevoel dat ik de controle verloren ben.
B Ik ben gefrustreerd, maar heb het gevoel dat ik alles nog aan kan.
C Vervelend, maar morgen is er een nieuwe dag.  


Je baas geeft kritiek op een deel van de taak die je hebt gemaakt. Maakt dat je onzeker?
A Volmondig ja.
B Soms wel.
C Ik beschouw de kritiek als opbouwend.  


Samen met een groep collega's werk je aan een belangrijke taak. Halen jullie de deadline?
A Nee, want op mijn collega's kan ik niet rekenen, en onze overste laat ons aan ons lot over.
B Misschien. Ik zorg wel dat mijn deel op tijd af is.
C Normaal gezien wel.

Heb je vooral A of B geantwoord?

Dan heb je een burn-out of steven je er op af.

"Aan drie belangrijke kenmerken kan je een burn-out herkennen", zegt Elke Geraerts van Better Minds At Work. "Iemand met een burn-out heeft zo weinig energie dat hij amper nog functioneert, heeft een cynische houding tegenover het werk en twijfelt aan zijn eigen competenties."

Het is belangrijk om af en toe stil te staan bij je motivatie en werkinspanningen. "En alert te zijn voor signalen van een burn-out bij anderen. Attendeer hen daarop. Bewustzijn is de eerste stap om een burn-out te voorkomen. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid vind ik: de werknemer moet zelf aan de kar willen trekken, en tegelijk voorkomen bedrijven burn-outs door proactief actie te ondernemen."

Elke Gerarts