TUI springt in gat van Thomas Cook

ANP
Touroperator TUI wil komende winter meer vliegtuigen inzetten om in te spelen op de ondergang van concurrent Thomas Cook. Beide bedrijven bieden pakketreizen (vlucht plus hotel) aan, maar de activiteiten van Thomas Cook zijn in de meeste landen gestaakt na het faillissement van het Britse moederbedrijf.

Het Duitse TUI rekent nu op een hogere vraag. Om die reden wordt gekeken of vliegtuigen die in het drukke zomerseizoen werden gehuurd langer kunnen worden vastgelegd. Dat zegt topman Fritz Joussen in een interview met Bloomberg. De ondergang van Thomas Cook zorgt volgens hem voor "significante kansen" voor overgebleven aanbieders, vooral in het Verenigd Koninkrijk.

Toen Thomas Cook maandag de boeken neerlegde, waren 150.000 Britten op vakantie via de reisorganisatie. De vakantiegangers die nog moesten vertrekken, moeten nu andere plannen maken en zullen naar verwachting op zoek gaan naar alternatieve reismogelijkheden.

Ook op de lange termijn verwacht TUI te kunnen profiteren van de neergang van Thomas Cook. De markt van pakketreizen in Europa is naar schatting 45 miljard euro waard.

Het zomerseizoen was voor TUI "binnen de verwachtingen". Maar volgens de topman is de toerismesector nog niet helemaal hersteld, door de slabakkende economie, fluctuerende olieprijzen, onzekerheid rond de brexit én veranderend consumentengedrag. Ook de warme zomers van de jongste jaren hebben een impact op het vakantiegedrag.

Volgens Joussen leert het faillissement van Thomas Cook dat "alleen diegenen die zich aanpassen, succesvol zijn". TUI blijft voorzichtig en is niet geïnteresseerd in de overname van Condor, de luchtvaartmaatschappij van Thomas Cook.

© Bart Leye



33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Carine Van Lint

    Had reis geboekt bij Thomas Cook, geannuleerd boek nieuwe reis via TUI durven ze 250 euro meer te vragen. Profiteren van de klant zijn miserie, schandalig.

  • camiel huughe

    Dat TUI inspring is de logica zelf ! Dat de hotels zes maanden na dienstverlening op hun centen moeten wachten, (niet normaal) dat elke reis door de kliënt vóór afreis dient betaald (normaal), is niet normaal en duidt op krom beheer !

  • Martin Meuris

    TUI heeft nu het monopolie en dus zullen de reizen duurder worden.

  • jos indigne

    Tui zal de lucht meer gaan vervuilen en t klimaat nog wat opwarmen ,

  • Joop Beense

    TUI is fantastisch en heb ook nooit problemen gehad. Denk dat er teveel mensen reizen met teveel noten op hun zang voor een goedkope trip naar warmere oorden en dan gaan janken als er ook maar iets verkeerd gaat en dan voor hun computertje gaan lopen zeiken. Ooit een vertraging gehad van 20 min. Achter iedere vertraging zit een reden. Ga die eerst proberen te achterhalen voordat je gaat klagen. De vertraging kan ook ontstaan zijn in het land van herkomst door bv een te late passagier.