Transportsector rekruteert massaal chauffeurs buiten de EU: "Daar kun je rijbewijs soms gewoon kopen in achterkamer van kroeg"

"Blijkbaar is nu ook Poolse chauffeur te duur geworden"

EPA
Om de loonkosten zo veel mogelijk te drukken, heeft de transportsector het voorbije jaar massaal chauffeurs uit landen buiten de Europese Unie laten aanrukken. Dat blijkt uit een onderzoek van Investigate Europe en Knack. 

"Wat we vandaag zien is niet meer of minder dan een nieuwe stap in de race to the bottom. Blijkbaar is nu ook de Poolse chauffeur te duur geworden", zegt Frank Moreels, voorzitter van de Europese transportvakbond, hetgeen bevestigd wordt door het onderzoek.

Voor het onderzoek werden de afgelopen maanden tientallen gesprekken gevoerd met vrachtwagenchauffeurs in onder meer Duitsland, Nederland en België. Opvallend vaak kwamen ze uit Oekraïne, Moldavië of Wit-Rusland. In de meeste gevallen reden ze voor Poolse filialen van West-Europese transportbedrijven. De werkomstandigheden zijn meestal bijzonder penibel. Zo worden regels met betrekking tot rusttijden en de arbeidswetgeving massaal met de voeten getreden. 

Ruk naar het oosten

De 'ruk naar het oosten' blijkt ook uit cijfers van de Poolse dienst die rijvergunningen uitreikt aan chauffeurs van buiten de EU. Volgens Malgorzata Wojtal-Bialaszewska, directeur van de dienst die de attesten in Polen toekent, zijn er in 2012 iets meer dan 5.000 van zulke attesten aan niet-EU-burgers uitgegeven. In 2017 waren dat er al meer dan 60.000. Voorspeld wordt dat het er in 2018 meer dan 70.000 zullen zijn. 

Met ongeveer 25.000 verkregen vergunningen voeren de Oekraïense chauffeurs de ranking aan. Ze worden gevolgd door de Wit-Russen (circa 5.000), de Moldaven (circa 1.000), de Russen en, jawel, de Filipijnen.

"Dramatisch"

Volgens Frank Moreels zijn de gevolgen niet alleen op sociaal vlak dramatisch. "Er zijn er ongetwijfeld ook Oekraïners, Wit-Russen of Filipijnen die niet goed met een vrachtwagen kunnen rijden. In sommige landen in Oost-Europa kun je rijbewijzen en ADR-vergunningen voor gevaarlijk transport gewoon kopen in de achterkamer van een kroeg."




48 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tom Faes

    Europa das waar ,maar Belgische en vooral Vlaamse transport maatschappijen maken gretig misbruik , nog eens gretig en zouden we dan eerst ook niet eens een beetje naar ons zelf kijken ?

  • Freddy De Vos

    En dat merk je ook, wanneer je sommige buitenlandse vrachtwagens ziet rijden (levensgevaarlijk)!

  • Staf Vandoorne van pierre de garde

    Wat een zever dat europa eens daar werk van maakt maar de politiek wordt daar zeker heel rijk van op de kap van de truckers

  • Fabien Gerard

    Deze week ging ik in een bedrijf laden in duitsland ik had juist alle gegevens in de computer ingevoerd om te kunnen laden. Plots vraagt een poolse chauffeur of ik hem even kon helpen met de computer. . Tot mijn verbazing ontdekte ik dat die chauffeur zijn eigen taal niet kon lezen hoe kunnen die dan een rijbewijs halen.

  • Rania Desaegher

    DIe EU is de ondergang van Europa. Het welzijn van de Europese bevolking zal hen worst wezen.