Herbert Diess, CEO van autobouwer Volkswagen.
Volledig scherm
Herbert Diess, CEO van autobouwer Volkswagen. © AP

Topman Volkswagen ziet geen banenverlies door automatisering

Verdere automatisering in de autoindustrie zal niet direct leiden tot banenverlies, denkt Volkswagen-topman Herbert Diess. “Om veel auto’s te bouwen zul je ook in 2030 nog veel mensen nodig hebben op de fabrieksvloer.” Tegelijkertijd wordt software steeds belangrijker voor autoproducenten en zal VW daarvoor mensen aannemen. “Maar in tegenstelling tot snelle industrieën kost verandering in de autosector veel tijd.”

  1. Contracten van onbepaalde duur pieken: wat zijn de voor- en nadelen?
    Jobat

    Contracten van onbepaalde duur pieken: wat zijn de voor- en nadelen?

    Belgische bedrijven sluiten weer volop nieuwe contracten van onbepaalde duur af. Het aantal zit opnieuw op het niveau van vóór corona. Van januari tot en met augustus werden er zelfs 1,7% meer nieuwe arbeidscontracten getekend. Dat blijkt uit gegevens van Acerta bij 260.000 werkende Belgen. Jobat.be somt samen met het hr-dienstenbedrijf de verschillen op tussen een contract van bepaalde en onbepaalde duur. Wat is nu het interessantst als werknemer, en is er een verschil qua loon?
  2. Onze auto-expert geeft zijn top vijf beste hatchbacks: “Qua zuivere rijervaring kan de SUV niet tippen aan een ‘gewone’ hatchback”
    PREMIUM

    Onze au­to-ex­pert geeft zijn top vijf beste hatchbacks: “Qua zuivere rijerva­ring kan de SUV niet tippen aan een ‘gewone’ hatchback”

    We zijn verslaafd aan de SUV. Hoogbouw op wielen. Terwijl een gewone hatchback - vier deuren en een achterklep, maar vooral lager bij de grond - beter rijdt. “Dat zeg ík niet, wel de wetten van de fysica”, aldus onze auto-expert Joost Bolle. Hij geeft zijn top vijf van hatchbacks, in het populairste C-segment, én een exclusieve test van de nieuwe Peugeot 308.

Geld