Stakingen op komst bij transportbedrijven: “Truckers vragen 15 à 20 procent meer loon”

Archieffoto van BTB-militanten tijdens een staking.
Galicia Archieffoto van BTB-militanten tijdens een staking.
De socialistische transportvakbond BTB gaat de komende weken stakingsacties uitrollen bij de transportbedrijven. Dat zegt federaal secretaris Frank Moreels. Transportfederatie Febetra spreekt over onrealistische eisen van de vakbonden, met loonsverhogingen van 33 à 35 procent. Volgens de bond gaat het om een loonsverhoging in twee stappen van 15 à 20 procent, maar kan die voor sommigen oplopen tot 30 procent. 

De vakbond kondigde vandaag een stakingsaanzegging aan, met stakingsacties in de transportbedrijven de komende weken. Aanleiding voor de stakingsplannen is volgens BTB de weigering van de werkgevers om een oud akkoord van vier jaar geleden over nieuwe functieclassificaties in de praktijk om te zetten, met baremieke verhogingen tot gevolg. 

Meer loon

In het nieuwe functieclassificatiesysteem zouden sommige truckchauffeurs recht hebben op meer loon. Maar volgens Moreels schuiven de werkgevers de invoering steeds maar op de lange baan. “Er is een groot tekort aan chauffeurs. De bedrijven klagen steen en been, maar ze willen wel geen inspanning doen om deftig te betalen.”

“Totaal onrealistisch”

In een reactie betreurt sectorfederatie Febetra de stakingsplannen. “We zijn bereid te overleggen, maar het probleem is dat het vakbondsvoorstel een loonsverhoging inhoudt voor de overgrote meerderheid van de chauffeurs van 33 à 35 procent. Dat staat natuurlijk haaks op de loonnorm, en Belgische chauffeurs zijn nu al de duurste van Europa”, zegt woordvoerster Isabelle De Maegt. “Wij gaan akkoord met het functieclassificatiesysteem, maar dat betekent niet dat daar totaal onrealistische lonen moeten aan gekoppeld worden.” 

We zijn bereid te overleggen, maar het vakbondsvoorstel staat haaks op de loonnorm. En Belgische chauffeurs zijn nu al de duurste van Europa

Volgens Moreels houdt de vraag van de vakbond een loonsverhoging in voor de gemiddelde werknemer in twee stappen van 15 à 20 procent. Voor sommigen kan het inderdaad oplopen tot 30 procent. “Het gaat om een voorstel. We willen natuurlijk onderhandelen”.

Is dat niet in strijd met de loonnormwet die voor dit en volgend jaar 1,1 procent extra loon toelaat bovenop de index? “Het gaat om baremieke verhogingen”, aldus nog Moreels. Die zijn niet gebonden aan de loonwet.

Duidelijkheid

BTB wil dat de kwestie nu wordt uitgeklaard, vooraleer het nieuwe sectoroverleg voor de periode 2019-2020 van start gaat. De transportvakbond heeft daarom met onmiddellijke ingang en voor onbepaalde duur een stakingsaanzegging ingediend.

Morgen moet meer duidelijkheid komen over het actieplan. Maar wat wel al zeker is, aldus Moreels, is dat de komende weken acties zullen worden uitgerold bij de bedrijven, inclusief stakingen. Daarbij zal voorrang worden gegeven aan “bedrijven die een impact hebben op de besluitvorming” bij de werkgevers.

Ontwerp van loonakkoord

De aanzegging komt er twee dagen nadat de sociale partners een ontwerp van loonakkoord zijn overeengekomen. Daarin staat ook dat het akkoord moet leiden tot sociale rust in de sectoren. “Deze aanzegging heeft daar niets mee te maken. Dit gaat over een akkoord dat vier jaar oud is”, aldus nog Moreels. De BTB nodigt ACV uit om mee te doen met de acties.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rik Vrachten

    Inderdaad Dimitri Claeys , wij chauff werken gemiddeld 12 to 15u/dag = tussen de 260 tot 300u/maand ! Wij moeten niet flexibel maar super flexibel zijn ! En dat aan een super laag uurloon ! Dus er mag dringend een % of 20 bij komen !! Wij zijn ook ECHTE vakmensen !!

  • Claeys Dimitri

    jacques vandevelde ik weet niet wat marco zo verkeerd gezegt heeft. We werken inderdaad aan 12 euro per uur. Moeten 15 uur per dag werken. Weten niet als we thuis slapen. En komen soms maar de zaterdag thuis of vertrekken de zondag. Dus welke onzin kraamt hij uit??????

  • jacques vandevelde

    wat je netto overhoud van je loon is niet de fout van de werkgever maar van vadertje staat.....en marco latent... U eens beter informeren vooraleer dergelijke onzin uit te kramen...

  • frank triolet

    @marco, dat wisten ze toch als ze het werk aangomen hebben, dus daarna niet klagen, de baas blijft nog steeds de baas.

  • Axel Van Bellingen

    De duurste van de EU als het op bruto loon aankomt,netto staan we daar ver van af.