Saldo checken en af en toe een overschrijving, maar kritische Belg wil nog niet mobiel betalen

BELGA
Amper 1 op de 4 Belgen met een betaalapplicatie op hun smartphone, heeft die al eens gebruikt om een vriend of winkelier rechtstreeks te betalen. Veel verder dan het checken van hun saldo komen de meeste smartphonegebruikers niet. Dat blijkt uit de icapps Technologiebarometer.

63 procent van de Belgen heeft een betaal-app, maar slechts een kleine minderheid benut de mogelijkheden ten volle. Vooral wat mobiele betalingen betreft lopen we achter. Ruim 80 procent gebruikt de app om zijn saldo op de bank te checken. 68 procent gaat nog iets verder, en doet ook overschrijvingen.

"Belgen zijn trager"

Terwijl slechts 29 procent van de mensen met een betaalapplicatie al eens mobiel geld overgemaakt heeft aan een vriend of collega. Dat is opvallend, aangezien vrijwel alle apps van grootbanken een module van Bancontact bevatten voor snelle betalingen via een QR-code. "Belgen zijn vaak iets trager met het omarmen van nieuwe technologische mogelijkheden”, zegt Wouter Martens, CTO bij icapps. "Ook bij online banking waren onze landgenoten kritisch, en wilden ze eerst zeker zijn dat het systeem goed werkte."

Verwarring

Voor betalingen in de winkel tekent zich een gelijkaardige tendens af. Bij handelaars haalt amper 24 procent zijn smartphone boven om te betalen. "Het overaanbod aan betaalmogelijkheden, dat niet door iedere handelaar op dezelfde manier geïmplementeerd wordt, zorgt voor verwarring", denkt Wouter Martens. Zo kiezen sommige winkels voor terminals met contactloos betalen, terwijl andere kiezen voor een app zoals Payconiq.




22 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Freddy De Vos

    Ik weiger die dingen aan te schaffen en men kan dat onmogelijk verplichten! Want deze dingen zijn alles behalve veilig (terwijl de banken blijven beweren van wel, aangezien ze op die manier miljoenen kunnen besparen op apparatuur en personeel). Anderzijds is dit niet mogelijk, want de meeste gepensioneerden kunnen hiermee niet werken.

  • Michael Wouters

    De eerste bank die mij het ENIGE gsm-betalingssysteem kan aanbieden (Apple Pay) krijgt mijn zichtrekening. Alle andere zijn lapmiddelen met nood aan een handleiding van minstens 30 blzn....

  • Jan Van Rompaey

    Ik vertrouw het helemaal niet.

  • rik lagrou

    Wie helpt 2miljoen Belgen Mensen bedriegen van alles aansmeren Zeg eens wie helpt ouderen of gehandicapten (tellen niet mee) als alle rekening leeg zijn sta daar hé als goedgelovige!! Vertrouwen?? jongeren gaan wel doen en daarna x € per maand

  • Wim Vandekerckhove

    Ik neem nog zelden kaart. Nu, even wat corrigeren. @Jeroen VD De communicatie tussen tel & terminal gaat via NFC chip in het toestel. een dataverbinding is hier niet van toepassing. ZONDER enig mobiel signaal kan je nog STEEDS mobiel betalen. @Dirk Saenen, dat heb ik ook gehad. Wat tips om dit te fixen 1. Kaart met NFC? Draai de chipkant naar toestel, zo kan de terminal beter communiceren met de kaart 2. Hou je toestel/kaart 1-2 cm boven NFC gebied van de terminal niet ertegen