Philips wil af van huishoudelijke apparaten

AP
Philips overweegt om zijn afdeling voor huishoudelijke apparaten te verkopen. Volgens Philips past de tak niet meer in de toekomst van het bedrijf, dat zich als gezondheidstechnologieconcern heeft ontwikkeld. Dat maakte het Nederlands elektronicaconcern dinsdag bekend in de marge van zijn kwartaalresultaten.

De koffiezetapparaten, airfryers, stofzuiger en andere huishoudelijk producten van Philips waren vorig jaar goed voor een omzet van 2,3 miljard euro. Volgens topman Frans van Houten zijn de prestaties van het onderdeel de laatste jaren aanzienlijk verbeterd en is het zaak een geschikte nieuwe "thuis" te vinden voor het onderdeel. Van Houten denkt dat er veel belangstelling zal zijn voor de huishoudelijke apparaten. Binnen de ‘Personal Health’ afdeling van Philips, scoorde de huishoudapparaten met 31 procent toch de meeste inkomsten in 2018.

Na het losmaken van de divisie huishoudelijke apparaten zal de divisie Personal Health, goed voor 3,5 miljard euro aan opbrengsten, een belangrijke rol blijven spelen voor Philips. De huishoudtak van het Nederlandse bedrijf is actief in zeker honderd landen. Philips heeft zichzelf de laatste jaren meer en meer getransformeerd tot een gezondheidstechnologieconcern. Eerdere onderdelen waar afscheid van werd genomen, waren onder meer de chipdivisie en de verlichtingstak. Die werden door het bedrijf op eigen benen gezet.

De koffiezetapparaten, airfryers, stofzuiger en andere huishoudelijk producten van Philips waren vorig jaar goed voor een omzet van 2,3 miljard euro.
AP De koffiezetapparaten, airfryers, stofzuiger en andere huishoudelijk producten van Philips waren vorig jaar goed voor een omzet van 2,3 miljard euro.

Ook ‘Domestic Appliances’ krijgt nu een eigen juridische structuur. De vraag is of het net als de chipstak en de verlichtingsdivisie een eigen notering zal krijgen of dat het onderdeel zal worden verkocht. Philips benadrukt dat het losmaken pas net is begonnen en dat alle opties op tafel liggen. Het merk Philips zal ook na de afsplitsing van het onderdeel blijven bestaan voor bijvoorbeeld koffiemachines of airfryers. Dergelijke afspraken kwam Philips eerder ook overeen met de televisies of lampen van het merk.

Het verkoopproces duurt zeker een jaar een mogelijk 18 maanden. Over de kosten daarvan, kon Van Houten nog niet veel zeggen. In de loop van dit jaar verwacht hij daar meer over bekend te kunnen maken. 

Toch 3,3 procent meer inkomsten

Philips deed de strategie samen met zijn kwartaalresultaten uit de doeken. De onderneming sloot het vierde kwartaal van 2019 af met een omzet van 5,96 miljard euro. Daarmee verdiende de onderneming op eigen kracht 3,3 procent meer, maar haalde ze de verwachtingen van analisten van +5,2 procent niet. De winst uit voortgezette activiteiten was 550 miljoen euro, hetgeen duidelijk minder was dan de 723 miljoen euro een jaar eerder. Van Houten spreekt in een toelichting van moeilijkere marktomstandigheden.

Het Nederlandse concern maakte eerder al bekend dat de handelsstrijd tussen de Verenigde Staten en China tientallen miljoen euro's van de winst afsnoept. Vooruitblikkend op de prestaties dit jaar meent Van Houten dat geopolitieke en economische risico's blijven bestaan. Het bedrijf streeft naar een omzetgroei van 4 tot 6 procent en een verdere verbetering van de winstmarge.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.