Opnieuw geen vervanging voor zieken bij skeyes: “Sociale bemiddeling heeft geen zin meer”

Photo News
De sociale bemiddeling bij luchtverkeersleider skeyes is op een sisser afgelopen. Verder bemiddelen heeft geen zin meer, zo meldt de directie vanavond. Ze hekelt de houding van het ACV. Komende nacht is er tussen 1.30 en 4.30 uur geen vliegverkeer mogelijk in de westsector van het Belgische luchtruim, meldt woordvoerder Dominique Dehaene. 

“Op 29 maart 2019 werd op beslissing van minister van Werk, Economie en Consumenten een bemiddelingsproces opgestart tussen de directie en de vakbonden van skeyes om het sociaal overleg verder in goede banen te leiden en te proberen tot een akkoord te komen. De voornaamste vraag die van werknemerszijde overbleef voor de bemiddeling was die over arbeidsduurvermindering. De directie deed op dat vlak verschillende verregaande voorstellen (...). Ze moest echter vaststellen dat bepaalde partners niet bereid waren tot compromis”, luidt het in de mededeling van de skeyes-directie.

Geen vervanging

Er zijn volgende nacht niet voldoende luchtverkeersleiders omdat er geen vervanging werd gevonden voor zieken, zegt Dominique Dehaene. Wat de impact voor het luchtverkeer zal zijn, kan de woordvoerder niet zeggen. 

De voorbije weken konden al verschillende nachten gedurende enkele uren geen vliegtuigen opstijgen of landen in (delen van) ons land door een tekort aan luchtverkeersleiders. Ook in de nacht van woensdag op gisteren was het westelijk deel van het luchtruim enkele uren gesloten.

Omdat de maatregel 's nachts geldt, ondervindt vooral het vrachtverkeer hierdoor problemen.

Dwangsom

De luchtverkeersleider riskeert trouwens een dwangsom van 250.000 euro te moeten betalen per uur dat het de dienstverlening onderbreekt. De rechter verlengde die sanctie gisteren. 

De rechter in kort geding legde skeyes eind vorige week een dwangsom op van 250.000 euro per uur onderbreking, en dat tot maandagochtend 9 uur. De uitspraak kwam er nadat twee bedrijven op de luchthaven van Luik - Liege Cargo Handling Services en Cargo Airlines - een zaak hadden aangespannen.

“Het gerecht heeft beslist die dwangsom te verlengen tot 23 mei”, zei bevoegd Waals minister Crucke vrijdag tijdens de plenaire zitting in het Waals parlement. De Waalse regering heeft federaal minister François Bellot en premier Charles Michel gevraagd om onderhandelingen op te starten met de werknemers, klonk het nog. In de volgende beheersovereenkomst met skeyes moet er volgens Crucke sprake zijn van een minimumdienstverlening bij het bedrijf.

Sociaal conflict

Bij skeyes heerst al weken een sociaal conflict uit protest tegen de werkdruk en arbeidsorganisatie. Doordat er te weinig luchtverkeersleiders beschikbaar waren, moest het vliegverkeer van en naar België al verschillende keren stilgelegd worden. Dat laat zich vooral ‘s nachts voelen, waardoor cargomaatschappijen het grootste slachtoffer zijn. De luchthaven van Luik is de grootste vrachtluchthaven van het land. 

De directie van skeyes bereikte in maart een sociaal akkoord met de socialistische vakbond, maar dat was niet genoeg om de lont uit het kruitvat halen. Eind maart werden daarop twee sociaal bemiddelaars aangesteld.

Arbeidsduurvermindering

De voornaamste vraag die van werknemerszijde overbleef voor de bemiddeling was die over arbeidsduurvermindering, zegt de directie. Ze deed naar eigen zeggen op dat vlak verschillende verregaande voorstellen, waaronder “een werkduurvermindering van 35 naar 32 uren per week voor CANAC en de toren op Brussel-Nationaal en naar 30 uur voor de luchthaven van Luik, met flankerende maatregelen en premies”. Die voorstellen zouden volgens de directie alles samen 7,5 miljoen euro kosten of 25.000 euro per jaar per betrokken luchtverkeersleider.

Skeyes stelde naar eigen zeggen echter vast dat niet iedereen bereid was tot compromis. De tegenvoorstellen van ACV “bevatten namelijk veel minder dan 32 werkuren per week, gekoppeld aan hoger loon en hogere premies en bijkomende restricties voor het vliegverkeer (...). Werkafspraken zouden in dat voorstel enkel gebaseerd zijn op goodwill, vrijwilligheid en financiële stimuli. De laatste maanden hebben duidelijk aangetoond dat hierdoor de dienstverlening niet kon verzekerd worden zoals het hoorde”, aldus de directie. “Door de houding van het ACV had verder bemiddelen geen zin meer”, concludeert ze.

Tijd

Vakbondsman Kurt Callaerts van ACV-Transcom bevestigt aan Belga dat de bemiddeling is stopgezet. “We wilden rond een aantal punten een bredere consultatie en draagvlak bij onze achterban, maar als ons die tijd niet wordt gegund, gaan we ook niet zomaar iets goedkeuren”, zegt hij. Volgens Callaerts wordt er zaterdag een uitnodiging verstuurd aan het syndicaal comité dat zo snel mogelijk samen zal komen om te bespreken hoe het nu verder moet.

Skeyes liet weten dat het in elk geval bereid is om verder in dialoog te treden. “Intussen worden de nodige maatregelen genomen om de akkoorden te laten respecteren en de dienstverlening aan de luchtvaartsector te verzekeren”, klinkt het in het persbericht. 

De socialistische vakbond ACOD Telecom-Vliegwezen roept alle partners in het sociaal conflict bij luchtverkeersleider skeyes op “om constructief akkoorden te sluiten in plaats van verder de weg van de provocaties te bewandelen”. Daarmee reageert ACOD op het mislukken van de sociale bemiddeling bij skeyes. Volgens de vakbond liggen momenteel alle elementen op de onderhandelingstafel om tot akkoord te komen “waarin alle partijen zich zouden moeten kunnen vinden”.

ACOD Telecom-Vliegwezen wil een duidelijk engagement van de werkgever om maximaal te blijven aanwerven de komende jaren. Tegelijk vraagt de organisatie aan de werknemers om “een maximale inspanning te doen om het voorziene werk en de operaties te blijven uitvoeren, uiteraard met veiligheid als prioriteit”. 




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Wendy Janssens

    Dit is duidelijk een politiek spelletje. Kan de CEO geen nachtje het werk overnemen? In de gevangenissen gebeurd dit wel door het inrichtingshoofd bij staking. Of kent hij de job niet voor zijn meer dan behoorlijk loon?

  • DIRK VANGOSSUM

    Minder managers en meer luchtverkeersleiders Of gewoon heel de luchtverkeersleiding overdragen aan het leger, wegens onbekwaamheid van skyes. Ronald Reagan heeft dit met succes toegepast tijdens een staking.