Onrust groot bij Brussels Airlines dat einde vreest

Brussels Airlines herrees uit de as van Sabena en ging in maart 2007 officieel van start.
EPA Brussels Airlines herrees uit de as van Sabena en ging in maart 2007 officieel van start.
De toekomst oogt niet rooskleurig voor Brussels Airlines. Lufthansa, dat eigenaar is van de Belgische luchtvaartmaatschappij, legt meer en meer z'n wil op. Gevreesd wordt dat Brussels Airlines gedegradeerd wordt tot lagekostenmaatschappij. Maandag wordt over de toekomst beslist. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

De dagen van Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin lijken geteld. Lufthansa beslist maandag over diens toekomst, maar een ontslag lijkt onafwendbaar. Gustin wordt na tien jaar dienst hoogstwaarschijnlijk aan de kant geschoven - hij kreeg onder meer het verwijt "niet genoeg aan de cijfers" te denken. Als Gustin uit de raad van bestuur wordt gezet, die intussen volledig gedomineerd wordt door Lufthansa, heeft dat bijzonder nare gevolgen voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. 

Al in 2008 injecteerde Lufthansa kapitaal in Brussels Airlines. Het bedrijf werd goed acht jaar later, in 2016, volledig door de Duitsers overgenomen. Het personeel vreesde toen al dat Brussels Airlines op termijn geassimileerd zou worden met Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. Al werd hen verzekerd dat zijn eigenheid bewaard zou blijven. 

Dat lijkt nu een doekje voor het bloeden. Brussels Airlines zou wel degelijk opgaan in Eurowings. Zij namen intussen een stuk van het failliete Air Berlin over en groeien veel sneller dan de Belgische maatschappij. Én ook de naam van de Belgische luchtvaartmaatschappijzou weleens kunnen verdwijnen. Als CEO Gustin maandag moet uitzwaaien, ligt de weg volledig open: Brussels Airlines zou worden ­gedegradeerd tot een lagekostenmaatschappij die vooral in Europa actief is. Lange, intercontinentale vluchten zouden verdwijnen ten voordele van Lufthansa-hubs zoals Frankfurt. Het hoeft dus niet gezegd dat het ook voor Brussels Airport heel slecht nieuws zou betekenen.

CEO van Brussels Airlines, Bernard Gustin.
BELGA CEO van Brussels Airlines, Bernard Gustin.



90 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • christiane sesier

    Gelet op de kwaliteit van SN Brussels zou het niet slecht zijn om over te gaan in een lagekostenmaatschappij. De normen van Lufthansa zijn veel hoger dan Zaventem ooit kan bieden. In plaats van uitbreiden, afbreken zou ik zeggen.

  • Roland Vanlerberghe

    Ik heb het vroeger al meerdere keren gezegd, België dat is net als een onnozele trien die om de haverklap misbruikt wordt door de ene of de andere buur en die dat na de zoveelste keer nog steeds niet doorheeft.

  • Philippe Deckers

    Decennia lang hebben onze politici en captains of industry alle kansen gekregen met tonnen belastinggeld. Ze hebben het verknoeid en nadien verkocht. Nu niet komen klagen aub. De Groenen zullen trouwers tevreden zijn.

  • Ben Kabas

    Alles wat het adjectief Brussels of Belgisch draagt is gedoemd te mislukken. Het wordt tijd dat Vlaanderen het heft in eigen handen neemt of we delen ook in de klappen.

  • Dirk D'hont

    Geen nood. Met al die nieuwe flexyjobs jobs jobs is alles onder controle.