Ondernemers in horeca vrezen voor omzetverlies van minstens 70 procent

(Archieffoto)
Geert De Rycke (Archieffoto)
Drie vierde van de ondernemers in de horeca vrezen voor een omzetverlies van minstens 70 procent deze zomer. Dat blijkt uit een bevraging van Horeca Vlaanderen. De sectororganisatie zegt dat er nood is aan perspectief op iets langere termijn en richtlijnen die veiligheid en economische haalbaarheid combineren.

Vooral feestzaaluitbaters, cateraars, traiteurs en uitbaters van foodtrucks zijn pessimistisch over de komende zomer. Door de coronacrisis zien acht op de tien ondernemers 75 tot 100 procent van hun opdrachten geannuleerd of verplaatst worden naar volgende zomer.

Veiligheidsraad

Op de enkele feesten die toch doorgaan, mogen maximum 50 personen per groep aanwezig zijn. Dat is te weinig om rendabel te zijn, klinkt het. Daarom wil 90 procent van de bevraagden dat meer mensen de feesten mogen bijwonen. Het is de Nationale Veiligheidsraad die daarover beslist. Sinds 9 uur vanochtend zit de Veiligheidsraad opnieuw samen om zich over mogelijke versoepelingen van de coronamaatregelen te buigen. Onder meer de eventsector, cateraars en feestzalen liggen op tafel.

Ondernemers zoeken ondertussen manieren om hun omzetverlies goed te maken. Zo doet 78 procent van de traiteurs afhaal of delivery. Bij catering en feestzalen doet de helft van de ondernemers dit. Een op de tien feestzalen wordt zelfs omgevormd tot restaurant. Voor foodtrucks zijn er dan weer weinig opties om de
vele kosten op te vangen.

Het toepassen van dezelfde veiligheidsregels als die voor de eetgelegenheden lijkt ons de logische keuze

Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen

“Kosten lopen door”

Daarnaast hopen ze dat het najaar beter zal zijn, maar ook daarover bestaat geen zekerheid. Er is volgens Horeca Vlaanderen dan ook dringend nood aan perspectief op iets langere termijn, en op veilig en economisch haalbaar kunnen ondernemen. "Zelfs als er morgen groen licht is, heeft een feestzaal of cateraar niet direct de dag erop activiteiten of boekingen, terwijl de kosten doorlopen. Het toepassen van dezelfde veiligheidsregels als die voor de eetgelegenheden lijkt ons de logische keuze", zegt CEO Matthias De Caluwe.

Lees ook:

Deze sectoren bloeden hard: “Geef ons een plan, voor het te laat is” (+)

Terrassen zitten vol: “Hoog tijd om pintjes duurder te maken” (+)

Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen.
Gregory Van Gansen / Photo News Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen.



8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ivan Soete

    Deel 1 kosten.Aangezien de mees kijk ja date restaurants verlies beginnen te draaien en zware schulden opstapelen ziehier wat de meeste kosten zijn in de horecazaken: Gaan eten is niet aankoop drank en eten maar ook: btw, rsz, oprichtingskosten vennootschap,schoonmaakkosten kuisvrouw en afwasser, betaalterminal kredietkaarten,transactiekosten kredietkaarten,aankoop laptop, smartphone,printer, of tablet voor vb payconiq, sabam, de billijke vergoeding,alcoholtaks,onroerende voorheffing,black box,

  • raymond van der craen

    Hebben die cafébazen dan geen premie ontvangen van 4000 euro en vanaf de tweede maand 160 euro/dag dat ze niet kunnen opstarten? Daar moeten die klagers toch aardig wat pintjes voor tappen. Wij gewone werknemers kregen bij technische werkloosheid amper 1450 euro/maand terwijl wij ook onze facturen zoals stroom, water, telefoon moeten betalen. Binnenkort krijgen wij ook de rekening nog eens aangeboden voor deze maatregelen en cadeau's aan de zelfstandigen en bedrijven.

  • Jules Vermeers

    Dat is dan 70% meer geld op de rekening van de mensen.

  • Bernard Vandenberghe

    Er wordt maar gesproken over de kosten die blijven doorlopen maar ik heb nog geen enkele van de klagers horen uitleggen wat die kosten zijn.

  • Luc Verstraelen

    Om het omzetverlies wat te verminderen zou men bv 7/7 kunnen open zijn. Na 3 maanden sluiting zijn veel zaken met een terras 2 dagen in de week gesloten zoals vroeger.Ik zou nu in de zomerperiode niet sluiten.Het is 30 graden en terras gesloten wegens vaste sluitingsdag.Dan zal er toch geen probleem van omzetverlies zijn zekers.Die van de horeca kunnen al even hard zagen en klagen als de boeren.