Landbouwers boos op Albert Heijn wegens goedkope melk: “Marketingstunt op kap van de boeren”

REUTERS
Landbouworganisatie ABS is boos op supermarkt Albert Heijn, nadat die de prijs voor halfvolle melk fors heeft verlaagd in ons land. "Een marketingstunt op kap van de boeren", zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat. De Boerenbond wijst er op dat een prijsniveau van 0,55 euro per liter “onrealistisch laag” is. 

Albert Heijn heeft de prijs in België voor halfvolle melk met 7 cent verlaagd, tot 55 cent per liter. Dezelfde melk wordt in Nederland aangeboden aan 0,87 euro per liter. "Een schandalig lage prijs", zegt Vandamme. "Er is ook geen reden toe. De prijszetting op de markten is niet dalend, integendeel. De melkprijzen trekken weer aan."

‘Race to the bottom’

Volgens de landbouworganisatie gaat het louter om een marketingstunt, met de bedoeling marktaandeel te veroveren in Vlaanderen. "62 cent was al laag, nu nog eens zeven cent er af. Dat is ongezien." ABS vreest dat de boer uiteindelijk het gelag zal betalen van de 'race to the bottom'. Vandamme wijst naar Colruyt, die de lage prijs van Albert Heijn zal moeten volgen om de laagste prijs te kunnen aanbieden. ABS roept de zuivelverwerkers op niet te zwichten voor de druk van de supermarkten.

“Onaanvaardbaar”

Ook de Boerenbond is niet te spreken over de “onaanvaardbaar lage melkprijs”. “Het is verbazend dat er voor dezelfde melk een zo groot prijsverschil wordt gehanteerd”, stelt de bond in een persbericht. Ze wijzen er op dat een prijsniveau van 0,55 euro per liter “onrealistisch laag” is. “Dergelijke bradeerprijzen zetten druk op de globale melkprijsvorming voor de melkveehouders met gevolgen voor hun inkomensvorming. Dit is onaanvaardbaar voor ons, temeer de huidige marktsituatie geen enkele indicatie geeft die dergelijk lage prijzen verantwoord”, luidt het nog.

“Albert Heijn en andere retailers zijn continu bezig met initiatieven rond duurzaamheid. Voor de melkveehouders is ook de economische duurzaamheid cruciaal. Duurzaamheid betekent ook op langere termijn een duurzame relatie opzetten met respect voor de melkveehouders”, aldus de Boerenbond, die vraagt om de prijsvorming bij te sturen.

In een reactie zegt Albert Heijn België vanavond dat het bedrijf “naar de prijsevolutie en naar de grondstofprijsevolutie op de markt kijkt”.

REUTERS



12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Klopt en al die producten die van de slavenlanden komen die maken ook hier alle goede jobs kapot welke impact heeft dat???

  • Willem Coopman

    Aldi, Lidl, AH en dergelijke discounts zijn de dood van de landbouwers en maken ook nog dikke winst op de kap van iedereen die instaat voor produktie en vedeling!

  • Van der Veken Carmen

    De melk bij Colruyt kost ook 55 cent...

  • Hans Coene

    AH heeft geen greintje respect voor de boeren. Waar zijn die jongeren nu ? Allemaal blij dat de melk goedkoper geworden is ? Want dat doen ze toch zo graag. Trots praatjes slaan onder elkaar dat ze goedkoper kopen dan hun vrienden. Zielig.

  • Rudy De Pauw

    Leuk voor de mensen,een beetje korting .Is altijd iets met de boeren,te droog te nat ,subsidie hier wat steun daar,ben 73 jaar heb het nooit anders geweten. ben verleden week in Reusel naar de Jumbo gaan winkelen,met reken machine in de hand kwam ik tot de conclusie dat wij in Belgie al een generatie lang bestolen worden door de super markten.Laat de Hollanders maar komen.