Zo geef je een burn-out geen kans

Shutterstock
Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie zijn stress en burn-out dé arbeidsrisico's waar we ons in de toekomst beter tegen zullen moeten wapenen. De cijfers liegen er niet om: 28,2% van de Belgen heeft regelmatig last van stress 'van een onaanvaardbaar niveau', aldus een enquête die SD Worx jaarlijks voert bij 2500 Belgische werknemers. Je kan zelf wel al veel doen om te veel stress op het werk te voorkomen.

Lees ook op vacature.com:

Stressloos door het leven met de juiste job
Hoe gaan we het best om met stress en werkdruk?


1. Aanvaard je grenzen

Perfectie lijkt een beetje de nieuwe norm, maar niemand is perfect. We hebben allemaal onze beperkingen. Ken jezelf, weet wat je sterktes en je zwaktes zijn en aanvaard je grenzen.

2. Zorg voor direct contact

Communiceren doen we vandaag de dag voornamelijk online of via sms. Zelfs tijdens een koffiepauze heeft iedereen al snel zijn smartphone in de hand. Een evolutie die je niet kunt tegenhouden, maar toch is direct contact en actief luisteren en praten met elkaar onvervangbaar. Vergeet dus niet om daar af en toe tijd voor te maken.

3. Doe eens iets nieuws

Af en toe uit je comfortzone treden en nieuwe dingen uitproberen kan frisse energie geven. Zo hou je het enthousiasme op en naast het werk erin.

4. Geniet van de kleine dingen

Als je onder stress staat, laat je snel die dingen vallen die je het meeste nodig hebt om energie op te doen en verder te kunnen doen. Genieten van de kleine dingen van het leven hoort daar zeker bij. Ga wandelen in de natuur, luister naar je favoriete muziek, naar de vogels die fluiten in het park, ...

5. Praat erover

Als je last hebt van stress, praat er dan met iemand over. Door je problemen en zorgen te benoemen, heb je er ook beter vat op. Je ziet sneller wat er aan de hand is en wat je eventueel kunt doen. Alles opkroppen kan ervoor zorgen dat je emoties op onaangename manier gaan overkoken.

6. Vraag hulp

Veel mensen zien hulp vragen als een teken van zwakte. Het tegendeel is waar: hulp vragen getuigt van zelfkennis en zelfredzaamheid. Als je iemand vindt die je kan helpen, valt er vaak een grote last van je schouders.

7. Beweeg

Zorg dat je voldoende lichaamsbeweging krijgt. Doe minstens een keer per week aan sport, neem de trap in de plaats van de lift, fiets, wandel, zwem... Beweging verhoogt je energiepeil en doorzettingsvermogen. Sport zorgt ook voor afleiding en brengt je tot rust. Bovendien verbetert een gezonde vermoeidheid de slaap.

8. Time-out

Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en hou je bezig met activiteiten die je tot rust brengen. Lezen, een bad nemen, yoga-oefeningen doen, de activiteiten verschillen van persoon tot persoon. Zoek uit wat werkt voor jou en vermijd dat de spanning te hoog oploopt.

9. Maak keuzes

Een burn-out is een teken van een tekort aan energie en van emotionele uitputting. Als je meer doet dan je aankunt, kom je vast te zitten. Het is daarom belangrijk om keuzes te maken. Sommige activiteiten vergen energie, andere activiteiten geven ons net energie.

10. Eet gezond

Gevarieerde en volwaardige voeding geeft je meer energie, terwijl ongezonde voeding de klachten van stress en een burn-out net versterken. Vermijd daarom suiker, alcohol en tracht voeding te eten die rijk is aan vitamine B en C.