JCDecaux weigert affiches met 'ontrouwe' koning Albert II op te hangen

BELGA
Reclamepanelenbedrijf JCDecaux weigert 300 affiches op te hangen voor de website Ashley Madison, een Canadese datingsite voor buitenechtelijke relaties. Op de affiche prijken koning Albert II, de voormalige Amerikaanse president Bill Clinton en de Britse kroonprins Charles. Dat heeft RTL-TVI gemeld in zijn journaal.

Op de affiches prijkt, naast de foto's van de politieke kopstukken die ooit een scheve schaats reden, de slogan 'Quel est leur point commun?'. 'Ils auraient dû penser à Ashley Madison' ('Wat hebben zij gemeen?' 'Ze hadden aan Ashley Madison moeten denken').

JCDecaux had nochtans een contract met Ashley Madison maar volgt het voorbeeld van de Franse collega's, zo luidt het.

De politie verhinderde volgens de Franse krant Le Parisien dat de site de posters kon ophangen in Parijs. Daar prijken de hoofden van de (voormalige) Franse presidenten François Mitterrand, Jacques Chirac, Nicolas Sarkozy en François Hollande op de poster voor de Franse variant van de datingsite. De hoofden van de politici zijn overladen met afdrukken van gestifte lippen. Dat begeleidt met de tekst: 'Wat hebben ze gemeen? Ze hadden aan Ashley Madison moeten denken'.

De campagne is er vooralsnog enkel in het Frans.