Invasie goedkope Chinese auto's in Europa komt op gang, en dat vanuit België

Walloon vice-minister president and minister of Economy, Employment and Formation Pierre-Yves Jeholet talks to the press after the signing of an agreement between Thunder Power and Sogepa, in Gosselies, Friday 19 October 2018. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK
BELGA Walloon vice-minister president and minister of Economy, Employment and Formation Pierre-Yves Jeholet talks to the press after the signing of an agreement between Thunder Power and Sogepa, in Gosselies, Friday 19 October 2018. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK
Vlnr. burgemeester van Charleroi Paul Magnette, Waals viceminister-president en minister van Economie Pierre-Yves Jeholet en Wellen Sham, CEO van Thunder Power.
BELGA Vlnr. burgemeester van Charleroi Paul Magnette, Waals viceminister-president en minister van Economie Pierre-Yves Jeholet en Wellen Sham, CEO van Thunder Power.
Na Lynk & Co dient zich een tweede Chinees automerk aan dat in Europa auto’s gaat produceren en verkopen. De Chinese autofabrikant Thunder Power wil vanaf eind 2020 elektrische auto’s produceren in Gosselies nabij Charleroi. Lynk & Co zal zijn auto’s produceren bij Volvo Cars in Gent. Mogen we binnenkort een invasie van goedkopere Chinese auto's verwachten?

Thunder Power en de Waalse investeringsmaatschappij Sogepa sloten afgelopen week een overeenkomst daartoe. Thunder Power gaat in Gosselies een onderzoekscentrum en een productielijn opstarten voor elektrische auto’s, bedoeld voor de Europese markt. De eerste elektrische auto die er van de band zal rollen is de ‘Chloe’, een kleine stadsauto die 350 kilometer kan afleggen.

Bedoeling is in eerste instantie 30.000 auto’s te bouwen, maar dat kan worden verhoogd naar een jaarproductie van 80.000. Aan het investeringsproject hangt een prijskaartje van 175 miljoen euro. Sogepa, de financiële arm van het Waals gewest, investeert 50 miljoen euro. Voor Thunder Power Electric, opgericht in 2011, betekent de productie in België de eerste assemblagelijn die wordt gevestigd buiten China.

De invasie van goedkope, Chinese auto’s op de Europese markt begint hiermee serieuze vormen aan te nemen. Lynk & Co is het eerste Chinese automerk dat op grote schaal naar Europa komt. De auto’s van dat merk worden vanaf eind volgend jaar geproduceerd bij de Volvo Cars-fabriek in Gent. Het eerste model van Lynk & Co, een elektrische SUV, bevindt zich in de klasse van de Volkswagen Tiguan. Volgens bronnen in de auto-industrie zal hij straks in Europa misschien wel 30 procent goedkoper kunnen zijn dan de VW.

Lynk & Co werd in 2015 gelanceerd door Volvo-eigenaar Zhejiang Geely Holding. Volvo Cars nam vorig jaar een belang van 30 procent in Lynk & Co en beide merken willen nauw gaan samenwerken. Lynk & Co wil uitsluitend volledig elektrische auto’s en hybrides maken, die bovendien permanent met internet verbonden zijn. Lynk & Co gebruikt dezelfde technische basis als de Volvo-modellen die al in Gent van de band rollen.




65 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Gino Denil

    Respectabele merken als Apple, Canon, Nikon, Sony, Nike, Delonghi...en nog veel andere produceren allemaal hun brol in China. Als er de juiste naam op staat is het geen brol meer.

  • Wilfried Vanden Berg

    Ik blijf bij Mercedes of Audi , de meest betrouwbare wagens. Of ook Opel of Volkswagen,maar geen Chinees goedkoop materiaal. No and never.

  • Wilfried Vanden Berg

    Ik ben ook al in China op vakantie geweest jan van coillie ,wat je daar kan kopen zijn meestal zeer goedkope copy's van meestal zeer slechte kwaliteit . Maar aub ,als je daar kwaliteit wil kopen( zeer twijfelachtig en zeer moeilijk) pas dan op. Meestal kom je thuis,met iets anders dan wat je gekocht hebt. Ik koop daar totaal niks.

  • Karel Valgaern

    Jan Verstrepen: welke honderdduizenden jobs gaan hierdoor verloren? Bij Renault? Bij Opel? Bij Ford? Daar heeft de vlaamse regering ook tientallen miljoenen ingepompt die spoorloos verdwenen zijn.

  • jan van coillie

    ik zit regelmatig in China al die hier commentaar hebben op China zoals Brol uit China enz zullen in de toekomst nog ogen trekken of weet ge ga ook eens kijken daar ipv oordeel te vellen maar nog nooit in China geweest te zijn