Etienne Davignon op archiefbeeld uit 2018 als voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines.
Volledig scherm
PREMIUM
Etienne Davignon op archiefbeeld uit 2018 als voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines. © BELGA

INTERVIEW. Vreest stichter en levende legende Etienne Davignon (90) voor het voortbestaan van Brussels Airlines? “Wat vandaag niet in te beelden valt, kan morgen realiteit zijn”

Hij wás onder meer diplomaat, politicus en eurocommissaris. Hij blijft voor altijd minister van staat, graaf en medestichter van Brussels Airlines. En hoewel hij niet meer in de cockpit zit van het bedrijf, volgt Etienne Davignon de ontwikkelingen in Brussel met grote ogen. “Op dit moment zijn er alleen maar verliezers.”

22 reacties

  • peter wagemans

    1 maand geleden
    Ik denk dat veel reageerders hier echt niet weten wat er aan de gang is in de luchtvaartsector. 20 jaar lange besparingen steeds maar meer vluchten met minder grondpersoneel, dat was de inzet. En na corona is veel personeel ander werk gaan doen, dus de overblijvers moeten het nu opvangen. Ze hebben gelijk dat ze staken voor dat lage loon dat ze krijgen. En natuurlijk vinden ze maar weinig grondpersoneel voor die verloning.
  • Paul Philippaerts

    1 maand geleden
    Personeel dat zo weinig inzit met zijn klanten verdienen die job niet. Kies voor een andere maatschappij Belgie is niet zo groot je kan ook heel gemakkelijk in een buurland het vliegtuig nemen.
  • julien boonen

    1 maand geleden
    Hij zal er zeker niet armer van worden .
  • oswald billiet

    1 maand geleden
    Ik zou Davignon niet onderschatten, hij kent Brussels Airlines als zijn broekzak. Hij is daarbij ook diplomaat en zegt belangrijke dingen tussen de regels. Hij verwittigt voor die afgang als gevolg van al die stakingen.. De schrapping van zovele vluchten is al een veeg teken. De luchthaven zou zonder de Airlines nog even goed bestaan.
  • Lucas Vissers

    1 maand geleden
    De enige winnaar is zijn portemonnee, wees daar maar zeker van !
  1. REPORTAGE. Bij de piloten in de cockpit van een TUI-vlucht: "Ik heb al eens een passagier van het vliegtuig gezet"
    PREMIUM

    REPORTAGE. Bij de piloten in de cockpit van een TUI-vlucht: "Ik heb al eens een passagier van het vliegtuig gezet"

    De zomervakantie is officieel afgetrapt en half Vlaanderen lijkt een ticket naar de zon te hebben geboekt, maar liggen bakken aan een costa is niet voor iedereen weggelegd of dacht u dat die Boeing 737 van TUI vanzelf naar Spanje vliegt? Euh, deels wel, maar toch niet helemaal. Wij versierden een plekje in de cockpit bij gezagvoerder Tim Wallaert (34) en co-piloot Olivier Druwé (30) voor een retourtje Brussel-Alicante-Brussel.
  2. Opnieuw 527 vluchten geschrapt bij Brussels Airlines: “Beter nu één keer 10 miljoen verliezen dan de lonen de komende jaren te verhogen”
    PREMIUM

    Opnieuw 527 vluchten geschrapt bij Brussels Airlines: “Beter nu één keer 10 miljoen verliezen dan de lonen de komende jaren te verhogen”

    Met het schrappen van 6 procent van alle vluchten neemt Brussels Airlines een drastische beslissing om tegemoet te komen aan de vraag van piloten en cabinepersoneel om de werkdruk te verlagen. De directie van Brussels Airlines koopt met het schrappen van honderden vluchten vooral tijd, zegt transporteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen). “Financiële ruimte om de lonen op te trekken is er niet.”
  1. Liegen over je vorige loon om een hoger salaris te strikken? Dit zeggen de experts
    Jobat

    Liegen over je vorige loon om een hoger salaris te strikken? Dit zeggen de experts

    Heb je een nieuwe baan in het vizier, komt vroeg of laat het onderwerp ‘loon’ naar boven. Om je nieuwe salaris te bepalen of een goed voorstel te kunnen doen, durft een werkgever daarbij al eens vragen wat je op je huidige job verdient. Vind je dit maar een ongemakkelijke vraag en weet je er geen blijf mee? Is je huidige loon aan de lage kant en wil je een mooie promotie niet mislopen met een al te eerlijk antwoord? Jobat.be legt de kwestie voor aan hr-dienstverlener SD Worx.

Geld