Prijsstijgingen voor eenzelfde product kunnen danig verschillen. Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert KU Leuven, legt uit hoe dat komt.
Volledig scherm
PREMIUM
Prijsstijgingen voor eenzelfde product kunnen danig verschillen. Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert KU Leuven, legt uit hoe dat komt. © Shutterstock/ rv

HLN WINKELKAR. Van 4,79 euro tot 11,5 euro voor een kilo kipfilet: prijzen schommelen sterk in de supermarkten. Hoe kan dat?

Het einde van de prijsstijgingen in de supermarkt is helaas nog niet in zicht. Hoewel retailexperts verwachtten dat de prijzen in mei zouden stabiliseren, blijven ze voorlopig verder stijgen. Toch zijn de verschillen van prijsstijgingen voor dezelfde producten in diverse supermarkten niet overal even groot, zo merken we in onze HLN WINKELKAR. Hoe komt dat en hoe kun je als consument vandaag de dag het budget van je winkelkar wel nog onder controle houden? Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert KU Leuven, legt het uit.

  1. Moederbedrijf van webshop AliExpress voelt Europese btw-regels en Chinese lockdowns

    Moederbe­drijf van webshop AliExpress voelt Europese btw-re­gels en Chinese lockdowns

    De ooit stormachtige groei van het Chinese webwinkel- en techconcern Alibaba — moederbedrijf van webshop AliExpress — is in het afgelopen kwartaal tot stilstand gekomen. De totale opbrengsten bedroegen 205,6 miljard yuan, omgerekend 29,9 miljard euro. Dat is evenveel als vorig jaar. Analisten hadden alom op een aanzienlijke daling van de omzet gerekend. De winst halveerde tot een bedrag van omgerekend 3 miljard euro.

Geld