Niet gescoord tijdens Black Friday? 6 tips om meer uit je website te halen

Shutterstock
Een website is in dit digitaal tijdperk een absolute must om je bedrijf op de kaart te zetten. Maar simpelweg een site hébben, is niet genoeg. Met deze tips wordt je website een pak aantrekkelijker voor je klanten.

Check je smartphone

In welke sector je ook werkt, de kans is groot dat het merendeel van je bezoekers je website op hun smartphone bekijkt. Het is dus niet onbelangrijk om ervoor te zorgen dat ook zij een overzichtelijke weergave van je website krijgen voorgeschoteld. Als dat niet het geval is, komt je website gewoon in de pc-weergave op het scherm van je klant. Dat maakt het nodeloos moeilijk om gegevens en informatie terug te vinden.

Maak werk van je eerste indruk

Niets dat de bezoekers van je website zo snel wegjaagt als wanneer je álle informatie op de eerste pagina wil proppen. Spaar minder belangrijke informatie voor verschillende tabbladen en plaats enkel de noodzakelijke informatie op je homepage. Zorg voor voldoende witruimte rond de verschillende elementen van de pagina om het geheel behapbaar te houden. De homepage is vaak de eerste indruk die een klant van je bedrijf heeft, dus het is belangrijk dat hij met zorg wordt samengesteld.

Beken kleur

Buiten een hardnekkige hoofdpijn levert het gebruik van veel verschillende fonts en kleuren op je website niet zo veel op. In plaats van in het wilde weg stijlen te proberen matchen, is het efficiënter als je op voorhand bepaalt welke kleuren en lettertypes je op je website wil laten terugkomen. Dat maakt het voor jou als ondernemer gemakkelijker om je site in de toekomst aan te passen en aan te vullen en creëert herkenbaarheid voor klanten. De visuele stijl van je website moet je bedrijfscultuur vertalen naar de buitenwereld en potentiële klanten snel een idee geven van waar je onderneming voor staat.

Soms kan je het verhaal van je bedrijf beter overbrengen met enkele goedgekozen beelden

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Het is een absoluut cliché, maar soms kan je het verhaal van je bedrijf beter overbrengen met enkele goedgekozen beelden. Van enkele foto’s van een evenement dat je organiseerde tot een virtuele rondleiding doorheen je zaak: het helpt allemaal om de prille band tussen jouw en je klant te versterken. Kies voor beelden die duidelijk, scherp en eigen zijn aan je onderneming – let dus op met gratis stockbeelden die al door veel andere websites gebruikt worden.

Sharing is caring

In het beste geval bereikt de informatie die je op je site  zet heel wat mensen. Om het gemakkelijker te maken om je website of artikels te delen, kan je buttons toevoegen om je posts te delen op sociale media. En natuurlijk wil jij aan je klant laten weten wat je allemaal uitvoert op die andere kanalen, dus voeg een link toe naar Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest,….

Leve de logica

Niemand doorspit voor zijn of haar plezier een hele website wanneer-ie gewoon op zoek is naar de contactgegevens. Je lost zulke problemen op door enkele (maar zeker niet te veel) tabbladen te maken bovenaan je pagina waaronder je de belangrijkste informatie onderverdeelt. Wanneer een pagina overweldigend lijkt - door bijvoorbeeld een overload aan informatie - zijn gebruikers sneller geneigd om weer weg te klikken. Hoe eenvoudiger je het maakt om alles op je site terug te vinden, hoe groter de kans dat mensen langer op je site vertoeven. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.