Meer likes op Facebook en Instagram: zo wordt je zaak wél populair op sociale media

Zijn je broer, buurvrouw en je moeder de belangrijkste supporters van je zaak online? Tijd om daar iets aan te doen want een goed uitgebouwd sociale mediakanaal kan een enorme hulp zijn voor elke startende onderneming. Het is immers een platform waarop je al een vertrouwensband met je klant kan opbouwen nog voor die ooit je zaak heeft bezocht. Met deze tips verzamel je meer likes.
Shutterstock

1. Doe het vaak genoeg

Op sociale media is kwaliteit niet altijd belangrijker dan kwantiteit. Hoe goed je foto’s ook mogen zijn die je op Instagram plaatst of hoe trots je ook bent op de gevatte bijschriften boven je Facebookposts, het haalt allemaal niet veel uit als je maar één keer per week een update met je volgers deelt. Facebook en Instagram werken immers met algoritmes die je al snel kunnen wegfilteren uit de tijdlijn van je volgers wanneer je niet actief bent op je profiel.

2. Word een hashtag-hero

Zowel op Instagram als Facebook kun je filteren op hashtags waardoor je foto’s vindbaar worden voor mensen die je op dat moment nog niet volgen. Het is cruciaal dat de hashtags waarmee je je foto onderschrijft aansluiten bij het publiek dat je wil bereiken. Weet je niet wélke hashtags je precies moet gebruiken? Ga op zoek naar het account van een bedrijf of influencer in jouw sector en kijk hoe zij het aanpakken. Of laat je helpen door een tool als Display purposes die voor jou de meest relevante hashtags filtert. Op Instagram zet je maximum 30 hashtags in je post zelf of als eerste comment, Facebook zet er geen limiet op.

3. Mooie plaatjes

Hoewel we eerder al vertelden dat kwantiteit ook ontzettend belangrijk is op sociale media, wil dat niet zeggen dat je zomaar wazige of irrelevante foto’s online moet zwieren. In het onderhouden van een goede online aanwezigheid kruipt tijd, en je wil op sociale media dus liefst enkel kwalitatieve foto’s delen. Dat wil niet zeggen dat je geen rommeligere behind-the-scenes kan posten: mensen houden ook nog steeds van wat oprechtheid in een vaak al overdreven afgevlakt landschap.

4. Deel je locatie

De posts die je op sociale media plaatst worden plots veel beter vindbaar wanneer je je locatie tagt in je foto’s. Mensen gaan immers vaak op zoek naar bedrijven die zich in de buurt bevinden, en zo bestaat de kans meteen dat ze op jouw profiel terechtkomen.

5. Gratis bestaat niet

Deze tip is vooral van toepassing op Facebook. Door de strenge algoritmes die Facebook voor bedrijven hanteert, kunnen je posts al snel verdrongen geraken in het nieuwsoverzicht van je volgers. Een manier om daar tegenop te boksen, is door af en toe een post te boosten door er een kleine som geld in te investeren. Facebook geeft je post dan voorrang op andere updates en zo krijgt een groter deel van je volgers je boodschap te zien.

6. Laat anderen het werk doen

Eén van de eenvoudigste manieren om je sociale mediakanalen up to date te houden, is door foto’s van je klanten te reposten waarop ze met je product aan de slag zijn. Dat schept een eerlijk beeld van je zaak en je doorbreekt op die manier ook de vaste bubbel van mensen die je posts normaal bekijken. Ben je niet zeker of je een foto mag gebruiken? Vraag het dan even na bij je klant.

7. Laat zien wie je bent

Je hoeft je persoonlijkheid niet weg te stoppen wanneer je tekstje uit je mouw schudt voor Instagram of Facebook. Mensen houden van wat eigenheid: het maakt jou en je onderneming een stuk toegankelijker.

8. Werk samen

Soms kan het lijken alsof je alsmaar dezelfde mensen tegenkomt op sociale media. Een van de beste manieren om uit zo’n ‘bubbel’ te geraken is door een partnerschap te sluiten met een merk (of persoon) dat complementair is met het product of de dienst die je zelf op de markt brengt. Je zaak bereikt zo plots op nieuwe groep mensen op een eerlijke en organische manier. 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • kenneth strubbe

    Of kijk eens op instagram #infoodsname

  • romy verhove

    Populair? Komaan het meest achterhaalde medium fb en insta! Jou vrienden zijn niet echt!? Een like ,om ter meest? deze (a)sociale media maakt de maatschappij juist kapot en nog meer ongeloofwaardiger ! Btw de topjaren zijn toch uitgeteld voor deze...