HLN Start

Gesponsorde inhoud

Alles wat je nooit durfde vragen over crowdfunding

De tijd dat banken een monopolie hadden op geldschieten, ligt achter ons. Via crowdfunding kan je centen voor je geweldige ondernemersplan ook bij Jan met de pet gaan sprokkelen. Maar hoe begin je daar juist aan? Kris Leys van Hello Crowd! beantwoordt de meest prangende crowdfundingsvragen.
Shutterstock

1. Kan ik zomaar geld vragen of moet ik mijn investeerders iets in de plaats bieden?

Kris Leys: “Dat hangt af van het soort crowdfunding waarvoor je kiest. Er zijn vier opties. Bij equity based crowdfunding, kopen je investeerders aandelen van je bedrijf. Later kunnen ze die verkopen in de hoop dat ze er iets op kunnen verdienen. De tweede optie is lending based crowdfunding waarbij je als ondernemer een lening aangaat bij je investeerders. Die betaal je dan op termijn met intrest terug.

Maar het kan ook anders: bij reward based crowdfunding geef je de investeerder een soort ‘beloning’. Ze kunnen bijvoorbeeld je product als eerste bestellen in voorverkoop, ook interessant voor jou want zo test je zonder veel risico of je product klaar is voor de markt. Het laatste type is donation based crowdfunding. Hier geef je de investeerders enkel een dankjewel voor hun geld, een perfecte manier voor goede doelen en NGO’s om centen te verzamelen.”

2. Hoe begin je aan zo’n crowdfundingcampagne?

Leys: “Eens je hebt gekozen voor welk type crowdfunding je wil gaan, moet je een platform uitkiezen. Het aanbod is ruim, maar niet alle platformen bieden elk type crowdfunding aan. Als je voor financiële crowdfunding kiest, zal je eerder naar mymicroinvest.com, Look&Fin of Bolero gaan, terwijl je voor een reward- of dontation based-actie bij Hello Crowd! terecht kan.

Op dat platform vul je een template in waarin je duidelijk maakt wat je project juist inhoudt, wie erachter zit, hoeveel geld je nodig hebt, etc. De experts van het platform beoordelen vervolgens je campagne op haalbaarheid en geven feedback hoe je campagne nog kan verbeteren.”

Shutterstock

3. Wat is het maximale bedrag dat je via crowdfunding bij elkaar kan sprokkelen?

Leys: “In principe is the sky the limit, maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Eerst en vooral moet je kijken naar het bedrag dat je wil ophalen met je campagne. Voeg daar vervolgens nog de commissie van het crowdfundingplatform, de prijs van je eventuele compensatiegeschenken en je publiciteitsbudget aan toe en je weet ongeveer hoeveel je moet binnenhalen.

Bij bedragen die de honderdduizend euro overschrijden, raden we je aan om voor equity- of lending based te kiezen. Zulke sommen verzamelen in een reward based systeem is erg moeilijk.”

4. Zijn er regels waar ik rekening mee moet houden?

Leys: “Als je voor een equity- of lending based systeem kiest, ben je als ondernemer wettelijk verplicht om een prospectus opstellen. Hierin staan alle engagementen van beide partijen duidelijk vermeld. Bij reward based ben je niet aan zulke strenge regels verbonden, maar heb je als projecteigenaar wel een resultaatsverbintenis met de funder. Je verbindt er je dus met andere woorden toe de afgesproken compensatie af te leveren. Als dat door omstandigheden toch niet mogelijk is, moet je het geïnvesteerde geld terugstorten.

Bij donation based crowdfunding zijn er bijna geen verplichtingen naar de investeerders toe aangezien het zuiver een schenking is aan de organisatie. Het opgehaalde geld moet natuurlijk wel gebruikt worden voor het project waarvoor je het ophaalde.”

5. Wat kan ik doen om de slaagkansen van mijn crowdfunding te verhogen?

Leys: “Probeer niet om alles op één dag te verwezenlijken. Ga eerst campagne voeren in je eigen vriendenkring, schakel vervolgens die vrienden in om hun omgeving te sensibiliseren en probeer dan pas de rest van het internet te veroveren. Daarnaast is onze beste tip om je te laten begeleiden door een crowdfundingscoach. De cijfers spreken dan ook voor zich. Van de projecten zonder coach haalt ongeveer twintig procent de eindmeet, bij projecten die onze experten begeleiden, is dat zeventig procent. Bij Hello Crowd! bieden zo’n coaching automatisch aan.” 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.