Grote bezorgdheid bij Brussels Airlines na bankroet Thomas Cook: “Hoe groot zijn de schulden? En zijn er gevolgen voor personeel?”

Vakbonden hopen morgen antwoorden te krijgen tijdens ondernemingsraad

REUTERS
Bij de werknemers van Brussels Airlines heerst er heel wat ongerustheid over de gevolgen die de luchtvaartmaatschappij zal ondervinden van de problemen bij touroperator Thomas Cook in België. Brussels Airlines vervoerde immers het overgrote deel van de Thomas Cook-klanten die met het vliegtuig op reis gingen.

Volgens Brussels Airlines zelf zal er "uiteraard een impact zijn op de financiële resultaten", maar is het nog te vroeg voor een concrete inschatting. Morgen is er een al langer geplande ondernemingsraad, de bonden hopen dan meer informatie te krijgen.

"Er is heel wat ongerustheid bij het personeel. Ik krijg veel telefoontjes met vragen", zegt Anita Van Hoof van de socialistische vakbond. "We willen graag klaarheid", zegt ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond.

Bijzondere ondernemingsraad

De vakbonden hebben geen bijzondere ondernemingsraad aangevraagd, omdat er morgen al een gewone ondernemingsraad was gepland. Ze hopen daar antwoorden te krijgen op een reeks vragen. "Hoe groot zijn de schulden van Thomas Cook bij Brussels Airlines?", is er daar eentje van. De luchtvaartmaatschappij gaf enkele dagen geleden immers zelf aan dat er al enkele weken achterstallige betalingen waren.

"Zijn de problemen bij Thomas Cook België ingecalculeerd in het Reboot-plan?", is nog zo'n vraag. Reboot is het besparingsplan waar de directie momenteel aan werkt. Of nog: "Zullen er gevolgen zijn voor het personeel?".

Brussels Airlines nam eind 2017 het grootste deel over van de Belgische luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airlines Belgium, waaronder twee vliegtuigen en de 160 piloten en boordpersoneelsleden. Als gevolg daarvan zou Brussels Airlines ongeveer 80 procent van de mensen gaan vervoeren die bij Thomas Cook een vliegvakantie boekten, klonk het toen. Het gaat om honderdduizenden reizigers per jaar. 

Dankzij de overname kon Brussels Airlines de vloot ook efficiënter beheren, door de vliegtuigen 's weekends in te zetten voor vakantievluchten.

De vakbondslui beseffen dat er sowieso nog veel onzekerheid is. "Alles hangt ook af van wat er gaat gebeuren met Thomas Cook", zegt Van Hoof. "Komt er een overnemer of loopt het toch nog slecht af?”

Gevolgen moeilijk in te schatten

Bij Brussels Airlines zelf klinkt het ook dat het op dit moment nog heel moeilijk is om de gevolgen precies in te schatten. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat andere spelers in het gat springen dat Thomas Cook zou achterlaten.

Touroperator Thomas Cook België vroeg vandaag voor drie vennootschappen, samen goed voor 75 werknemers, het faillissement aan. De bedoeling is om een doorstart te maken met Thomas Cook Retail België, het grootste deel van het bedrijf (501 werknemers). Oorzaak van de problemen is het bankroet van de Britse moedergroep Thomas Cook.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Arne Van de Maele

    Is het ook geen logische aanname dat klanten van Thomas Cook nog steeds graag een stapje in de wereld zetten en gewoon bij een andere Touroperator gaan?

  • Fons Casteels

    Als de vakbonden zich willen moeien met de bedrijfsvoering van SN Brussels Airlines, dan moeten ze Lufthansa contacteren en zeggen dat ze x % van de aandelen willen kopen. Dan zijn de vakbonden aandeelhouder, en dan hebben ze wettelijk het recht geïnformeerd te zijn. Maar ja, als ze dan staken snijden ze in eigen vlees - een dus blijven de vakbonden veilig aan de zijlijn.

  • Benny Deridder

    Wanneer gaat de vakbond zelf eens een bedrijf runnen ? Dan zullen er enkel lachende gezichten van werknemers zijn, eerlijke lonen, soepele werktijden en een gewaarborgde toekomst. Want aan de zijlijn weten ze toch altijd hoe het moet ?

  • Peeters Freddy

    Nog even en ze gaan weer allemaal staken, BA verhuisd dan naar Charleroi en in Zaventem en Brussel zijn ze van het lawaai af. Voor Ryan air komt dit mischien goed uit.

  • Tineke Huylebroeck

    Zelfde verhaal als bij Sabena vrees ik ... in september 2001 stortte de luchtvaartbranche ten gevolge van de aanslagen in en als gevolg hiervan werd op 7 november 2001 Sabena failliet verklaard. Brussels Airlines neemt 80 procent van de vluchten van Thomas Cook voor haar rekening, goed voor 1 miljoen verkochte vliegtuigzitjes per jaar! Het ziet er voor Brussels Airlines dus niet zo goed uit vrees ik ...