De transportsector is nog voor 90 procent afhankelijk van aardolie, weet Thijs Van de Graaf
Volledig scherm
PREMIUM
De transportsector is nog voor 90 procent afhankelijk van aardolie, weet Thijs Van de Graaf © Belga en ANP

Expert over de ban van Russische olie: “Dit zal de inflatie verder aanjagen terwijl Moskou een verdeel-en-heersspelletje kan proberen”

De ban van Russische olie moet Poetin dwingen om de oorlog in Oekraïne te beëindigen. Maar aardolie is als brandstof en grondstof voor de industrie onze belangrijkste energiebron. Komt de bevoorrading in het gedrang? Heeft dit effect op de prijs? Doet de boycot Rusland écht pijn? En zijn er valkuilen? Professor internationale energiepolitiek Thijs van de Graaf  (UGent) beantwoordt acht cruciale vragen. “Op 31 december gaat de kraan dicht en dat zullen we voelen in de portemonnee”. 

46 reacties

  • maarten vissers

    11 maanden geleden
    Ik ben benieuwd hoeveel bos Europa binnen 5 jaar nog heeft
  • Dirk BERX

    12 maanden geleden
    In de ogen van vele Vlamingen is Poetin een dictator ! Maar kan je datzelfde dan ook niet zeggen van onze Belgische en Europese regeringsleiders ? Want ook deze nemen beslissingen boven de hoofden van de bevolking, en die beslissingen treffen bovendien ook nog eens de "eigen" bevolking !
  • eric meers

    12 maanden geleden
    Is niet moeilijk raden wie het eerst gaat plooien , de Russen omdat ze geen Mcdonals of Starbucks meer hebben of Europa als we in de winter onze olie en gas producten zien verdubbelen in prijs . Rusland verkoopt zijn olie/gas wel aan andere landen , alleen Europa heeft honderden miljarden verlies .
  • diego gonzalez

    12 maanden geleden
    De winnaars zijn India en China die dankzij goedkope olie een enorm competitief voordeel zal halen tov onze bedrijven. Slim gedaan daar in het Europees parlement.
  • Eric Roeloffzen

    12 maanden geleden
    Fijn dat we nu eens goed op de vingers getikt worden! Een Verenigd Europa super grappig, zou het besef ooit komen?