Zwaarste ochtendspits van het jaar in Vlaanderen door treinstaking en ongevallen

De helft van de treinen rijdt vandaag niet door een 24 urenstaking bij de treinbestuurdersvakbond ASTB. De actie is ook voelbaar op de weg. Op de Belgische snelwegen was het vanochtend extra lang aanschuiven. Op de Vlaamse snelwegen stond er op een moment 290 kilometer file. "De zwaarste ochtendspits van het jaar in Vlaanderen", meldt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.

De totale filelengte voor heel België bedroeg kort voor 8 uur 365 kilometer, de op één na zwaarste ochtendspits van het jaar.

Voor maandag, met de nationale staking, verwacht Beeckman geen nieuw record. De mensen zijn veel langer op voorhand gewaarschuwd, velen blijven een dag thuis. 

De staking is een initiatief van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), een niet-erkende vakbond bij de NMBS.

De spoorbond wil een harmonisering van de premies en een aanpassing van het baremiek verloningssysteem.


Treinbestuurders

Met de actie komt het aantal stakingsdagen bij het spoor deze maand al op 4. "Maar de vorige acties waren politieke stakingen", benadrukte woordvoerder Jorgen Vanhove van ASTB vanmorgen op Radio 1. "Het is de eerste keer dit jaar dat de treinbestuurders staken."

Wachten tot de algemene staking van maandag, was geen actie, meent Vanhove. "Dan zou onze boodschap verloren gaan. Dit is de enige manier waarop we als treinbestuurders nog iets duidelijk kunnen maken aan de directie."

ASTB wil een harmonisering van de premies en een aanpassing van het baremiek verloningssysteem

Schuld

En dat is nodig, aldus de woordvoerder. Redenen om te staken zijn premies die berekend worden op basis van een driejaarlijks examen en de extreem lage monitorvergoeding, voor het opleiden van een leerling-bestuurder.

"We onderhandelen al maanden met de directie, maar ze wil gewoon niet luisteren", zei Vanhove. "We hebben al veel van onze eisen laten vallen, de eisen die we nu hebben, gaan we behouden."

Al voelt hij zich wel schuldig over de hinder die de reizigers vandaag ondervinden. Vanhove hoopt dan ook dat er geen verdere acties meer nodig zullen zijn.

Dit is de enige manier waarop we als treinbestuurders nog iets duidelijk kunnen maken aan de directie

Jorgen Vanhove (ASTB)

Hinder

De impact van de staking vandaag is veel groter in Wallonië dan in Vlaanderen, zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck.

Ongeveer 60 procent van de treinen op het Belgische spoorwegnet rijdt. Hoewel ASTB, een niet-erkende NMBS vakbond, sterk staat in Wallonië zijn er ook stakingsposten in Mol, Brugge en Oostende.

Neyrinck waarschuwt wel dat de situatie in Vlaanderen in de loop van de ochtend is verslechterd. "Tussen Antwerpen en Brussel rijden niet langer drie op de vier treinen maar nog slechts de helft. Ook tussen Gent en Antwerpen rijdt nog maar een op de twee treinen", aldus Neyrinck.

Vooral het treinverkeer vanuit Oostende, Leuven, Hasselt en Namen ondervindt hinder van de stakingsactie.

We weten in feite niet goed waarom ze staken

Spoorbond ACOD over actie collega's

Solidariteit

Het treinverkeer van en naar de luchthaven in Zaventem ondervindt relatief weinig hinder. "Vier op de vijf treinen naar de luchthaven rijden", meldt Brussels Airport via Twitter.

De actie valt niet in goede aarde bij de NMBS-top. "De NMBS veroordeelt met klem deze stakingsactie die plaatsvindt op een moment dat onze reizigers al door verschillende intersectoriële stakingen op de proef worden gesteld", liet de spoorwegmaatschappij gisteren weten.

Maar ook de socialistische spoorvakbond ACOD kan zich niet vinden in de stakingsactie. "Dit breekt de solidariteit tussen alle werknemers", zei Goossens gisteren. "We weten in feite niet goed waarom ze staken."

De actie startte vanochtend om 3 uur en duurt 24 uur.

De NMBS veroordeelt met klem deze stakingsactie die plaatsvindt op een moment dat onze reizigers al door verschillende intersectoriële stakingen op de proef worden gesteld