Zuckerberg is er gerust in: “Adverteerders komen snel genoeg terug”

Mark Zuckerberg.
AP Mark Zuckerberg.
Mark Zuckerberg lijkt zich nog niet zo'n zorgen te maken om het groeiend aantal bedrijven dat advertentiecampagnes stopzet op Facebook. De topman van de techgigant denkt dat de adverteerders "snel genoeg terugkomen" en dat de gemiste inkomsten slechts "een paar procent van de omzet vertegenwoordigen".

Dat zei Zuckerberg vorige week tijdens een interne vergadering. Volgens een woordvoerder van Facebook maakt het bedrijf niet onder druk beleidswijzigingen, maar gebaseerd op principes.

Inmiddels hebben ruim 400 bedrijven, waaronder Ford, Coca-Cola en Unilever, aangekondigd om tijdelijk geen advertenties meer te plaatsen op Facebook en Instagram. De bedrijven sloten zich met die boycot aan bij de campagne Stop Hate for Profit, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen.

Met name Facebook moet het ontgelden bij de burgerrechtenorganisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook zou er te weinig worden gedaan tegen nepnieuws.

Facebook-topman Mark Zuckerberg gaat nu zelf in gesprek met de organisatoren van de boycot, nadat eerdere gesprekken met andere medewerkers van de techreus op niets uit liepen.




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • wim CLAES

    Het wegblijven van de multinationals bij fb e,d op dit moment is gewoon een poging om hun winst veilig te stellen.reklame is een aftrek om belastingen laag te houden. Als er geen verkoop.is, geen winst en ook gen reklameml.maak u niks wijs dit heeft niets met racisme of enige sociale reden.het klinkt wel super als het veiig stellen.van winst kunt verkopen als iets sociaal en nobel,

  • Ronny Biesen

    Heb geen interesse in Facebook. Nooit gehad en ook niet gepland. Het is een software bubbel die overgewaardeerd is. Ik hoop dat die firma's nooit terug gaan met hun reclame.

  • Erwin De Meyer

    Reclame , allemaal spam . Om gek van te worden.

  • Dirk Peeters

    Emotionele intelligentie en empathie is niet zijjn sterkste punt. Hij zou er eens volledig kunnen naast zitten.

  • Ronny Martin

    in alle geval nog niet gemerkt dat er minder reclame is, enkel zijn de spammers momenteel wat lokaler