Zoveelste Britse autofabriek gaat dicht: nu sluit ook Ford de deuren

Autobouwer Ford gaat in september 2020 zijn fabriek in het Britse Bridgend in het zuiden van Wales sluiten. 1.700 jobs komen daardoor op de tocht te staan. Volgens Ford is de sluiting onvermijdelijk door de verminderde vraag naar benzineauto's. 

De Amerikaanse fabrikant van auto’s bespaart in verschillende Europese landen om zijn verliezen op te vangen, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk komt de sluiting hard aan. Verschillende automerken gingen Ford al voor, waaronder Jaguar Land Rover en Honda. 

Het bedrijf waarschuwde in zijn aankondiging van de sluiting de Britse overheid ook na de brexit vrije handel te blijven garanderen met de Europese Unie.

Toch heeft de beslissing de fabriek in Wales te sluiten “niets te maken met de brexit”, klinkt het officieel. De andere fabriek, in Dagenhem ten oosten van Londen, blijft gevrijwaard. 

Ford zal in februari stoppen met het bouwen van een 1.5-benzinemotor in Bridgend. In september is het dan helemaal afgelopen, wanneer een contract met Jaguar Land Rover afloopt.

In de fabriek in Bidgend, die al meer dan 40 jaar bestaat, werden vorig jaar 20 procent van alle 2,7 miljoen Britse automotoren gebouwd. 

Eerder maakte Ford al bekend ook meer dan 5.000 banen te schrappen in Duitsland.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    17% van de wagens van VS autconstructeurs worden in Mexico geproduceerd. De heffingen die Trump op het oog heeft zullen de Amerikaanse automerken schaden en kunnen volgens Ford tot 400.000 banen kosten, in de VS.

  • raf peeters

    Wacht maar ,er volgen er nog ,600000 mensen zullen hun werk verliezen eens de E-wagen trein volop gaat lopen (Duitse studie)alleen aan het feit dat productie anders is en waarschijnlijk zullen er ook nog een pak werklozen bijkomen die zich nooit een E wagen gaan kunnen kopen en de afzet naar beneden gaat tuimelen,zal dan wel allemaal groen worden ,de mensen die geen werk gaan hebben en geen inkomen zullen van dat groen niet verzadigt geraken .

  • Peter Dermaut

    Da komt ervan als je Westerse bedrijven verkoopt ad Chinezen

  • Kirsten Hershe

    Met dank aan de Groenen en andere klimaatalarmisten die denken de wereld te kunnen redden door alles elektrisch te maken. Freaks en dagdromers zijn het, niet meer of minder. En ja, de hardwerkende Belg betaald heel graag torenhoge milieutaksen, belastingen en dergelijke voor een utopie en sprookjesverhaal. Enkele klasbakken worden slapend rijk, omdat de Belg gelooft in klimaatverandering.

  • Eric Meyers

    Net zoals in België zal de productie van alles en nog wat verhuizen naar lage loon landen . Ford Genk was meest performantie Ford fabriek van Europa maar ging toch dicht . Als je in een ander land 20 a 25% kan sparen op loonkosten , minder of geen last hebt van syndicaten en stakingen en minder moet investeren in milieu maatregelen is de keuze snel gemaakt .