Zeebrugge neemt kaai voor grote containerschepen in gebruik

PHOTO_NEWS
Een stuk van de laad- en loskaai in de haven van Zeebrugge waar de grote containerschepen binnenkort moeten aanmeren, is in gebruik genomen. Dat zei gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge Joachim Coens vanochtend tijdens een werfbezoek. Daarmee zit de eerste fase van de werken aan de oostkaai van de Container Handling Zeebrugge erop.

Over een lengte van 280 meter is de oostkaai volledig vernieuwd en groter geworden. Aan dat stuk moeten in de toekomst de allergrootste containerschepen van de wereld zonder problemen kunnen aanmeren. Het grote voordeel van deze nieuwe kaai is dat er nu dieper gebaggerd kan worden tot een diepgang van 19 meter bij laagwater.

Het vernieuwde stuk is al in gebruik genomen voor kleinere schepen omdat de containerkranen nog moeten gewisseld worden. Vanaf nu wordt volop gewerkt aan de tweede van drie fases, waarmee in totaal 1.000 meter kaai tegen eind 2014 vernieuwd zijn zal zijn.

Coens kon het belang van de werkzaamheden ook visueel staven, want op dit moment ligt de Jules Verne, samen met de Marco Polo en de Alexander Von Humboldt het grootste containerschip van de wereld, aangemeerd langs de kaai. Op die schepen van rederij CMA CGM kunnen 16.000 containers gestapeld worden. "Zulke schepen zullen binnenkort efficiënter behandeld worden. We bereiden ons met deze werken ook voor op een nieuwe generatie containerschepen, met een laadruimte van 18.000 containers", besluit Coens.