Winstmarge van Belgische bedrijven stijgt spectaculair: werknemer en consument dupe

Sinds de eeuwwisseling is de winstmarge van Belgische bedrijven spectaculair toegenomen. Van ongeveer 7 procent tot maar liefst 106 procent in 2016. Dat betekent: voor elke euro die ze zelf moeten betalen om hun eigen variabele kosten te dekken, kunnen ze de eindklant een bijkomende euro aanrekenen.
thinkstock Sinds de eeuwwisseling is de winstmarge van Belgische bedrijven spectaculair toegenomen. Van ongeveer 7 procent tot maar liefst 106 procent in 2016. Dat betekent: voor elke euro die ze zelf moeten betalen om hun eigen variabele kosten te dekken, kunnen ze de eindklant een bijkomende euro aanrekenen.
Het verschil tussen verkoopprijs en kosten is aanzienlijk toegenomen. Zeker in België. Consument en werknemer zijn de dupe, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.

Sinds de eeuwwisseling is de winstmarge van Belgische bedrijven spectaculair toegenomen. Van ongeveer 7 procent tot maar liefst 106 procent in 2016. Dat betekent: voor elke euro die ze zelf moeten betalen om hun eigen variabele kosten te dekken, kunnen ze de eindklant een bijkomende euro aanrekenen. Dat blijkt uit een net verschenen NBER-studie van de Belgische economen Jan De Loecker (KU Leuven) en Jan Eeckhout (University College London).

Minder concurrentie

België is geen unicum. In het gros van de 134 onderzochte landen steeg de winstmarge de voorbije decennia fors. Bedroeg het wereldwijde gemiddelde in 1980 nog 10 procent, dan was dat in 2016 60 procent. Een van de mogelijke verklaringen is dat bedrijven hun prijzen kunnen verhogen omdat er minder concurrentie is op de markt.

De stijgende marges zijn niet alleen slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de werknemers. Door de hogere prijzen is er minder vraag, waardoor de geproduceerde hoeveelheid daalt. Zo zijn er minder werknemers nodig.




100 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tom Faes

    Wij hebben met twee buren afgesproken ieder om beurt naar Nederland en de besparing op onze inkopen is aanzienlijk. Als de huidige politici denken met onze voeten te kunnen blijven spelen, mispoes.

  • Jan Verstrepen

    Producent en arbeiders zijn altijd de dupe helaas werken de arbeiders zelf mee aan hun ondergang.

  • Theo Beyens

    Dagje naar Nederland - Duitsland- Frankrijk . Je 100 € is er tot het dubbele waard .Verleden week in Aken, midden in de stad cola ligt 1.90 € saus bij de frit 0.50 € . Hier in frituur 0.90 € tot 1 € !!!

  • Ronny Ooijen

    Vandaar dat VOKA en butler Bartje zo tevreden zijn.

  • Ronny Ooijen

    Geert Heylen,geen enkele erkende handelaar (zowel klein als groothandel) mag geen enkel product verkopen met verlies.