Weyts maakt 2,2 miljoen euro vrij om werknemers op de fiets te krijgen

Photo News
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt via het Pendelfonds 2,2 miljoen euro vrij om het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer te promoten. De N-VA-minister mikt op duizenden extra bedrijfsfietsen en voorziet een hogere fietsvergoeding. "Elke bedrijfsfiets is een auto minder in de dagelijkse file", aldus Weyts. 

Het recreatief fietsen zit in Vlaanderen al jaren in de lift. Veel Vlamingen gaan in het weekend fietsen, maar ze wisselen die fiets tijdens de week vaak opnieuw in voor de auto. Vlaams minister Ben Weyts wil het gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer een extra duwtje in de rug geven. "Ik wil de fiets aantrekkelijker maken in het woon-werkverkeer, zowel voor de werknemers als voor de werkgevers", klinkt het.

Concreet maakt Weyts gebruik van middelen uit het Pendelfonds. Dat fonds ondersteunt werkgevers die initiatieven nemen om het woon-werkverkeer duurzamer te maken. In het verleden steunde het Pendelfonds bijvoorbeeld de aanleg van een carpoolparking of de aankoop van elektrische scooters. Een bijkomende 12de oproep van het Pendelfonds wordt nu exclusief toegespitst op initiatieven ten voordele van woon-werkverkeer met de fiets.

Het gaat dan onder meer om de aankoop van bedrijfsfietsen. Bedrijven die gewone fietsen, plooifietsen of speed pedelecs kopen, komen in aanmerking voor steun. Ook investeringen in fietsenstallingen en oplaadpunten voor elektrische fietsen worden ondersteund. "Ik wil met deze gerichte actie duizenden extra bedrijfsfietsen laten rondrijden in Vlaanderen", zegt Weyts. 

Weyts wil ook het gebruik van de fiets stimuleren. Zo is er voorzien in financiële steun voor een verhoogde fietsvergoeding. Het bedrag dat vandaag door de fiscus wordt vrijgesteld van belasting en RSZ komt neer op € 0,23/km. Ook veel werkgevers willen hun werknemers belonen met een iets hoger bedrag. De nieuwe oproep van het Pendelfonds voorziet de mogelijkheid dat Vlaanderen de helft van het bedrag bovenop de bestaande vrijgestelde vergoeding bijpast. "Zo maken we niet alleen de aankoop, maar ook het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer aantrekkelijker voor de werknemers en de werkgevers", besluit Weyts.




31 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Freddy De Vos

    Allemaal mooie initiatieven Weyts, maar sommige mensen werken met de nacht en kunnen geen openbaar vervoer nemen. Zorg eens eens voor een openbaar vervoer dat dag en nacht rijd (betaal het personeel een dikke nachtpremie en dat komt in orde). Tot zolang zal ik met de auto rijden. Met de premie die een fietser nu krijgt kan hij één keer een platte band repareren (daarnaast is er ook een hoog risico op fietsdiefstal).

  • Eric Osier

    Rijd al meer dan 2 jaar iedere dag met fiets naar het werk Graag eerst deftige fietspaden aub Is echt een ramp!

  • Marino De Meester

    Ik rij nu al bijna 5 maand met de fiets maar werk in een klein bedrijf en krijg een fietsvergoeding van 0,15 cent. Ikzelf ben daar redelijk tevreden over. Maar de rit die ik elke dag maak is er een van opgejaagd wild, door de vele roekeloze automobilisten met hun smartphone.

  • Bruno Stevens

    Begin al eens om te investeren in de verkeerslichten. Geen fietsers of voetgangers blijft het rood voor hen. Van zodra ze er zijn, alle verkeer stil en kan je diagonaal oversteken. Geen discussie meer heeft de auto (vrachtwagen) bestuurder me gezien of niet als hij moet afslaan. Ik kom soms toe aan een verkeerslicht en kan al rap 50 sec staan wachten voor slechts 2 auto's die passeren ondertussen.

  • luc verschraegen

    Elk jaar zie ik het, mensen die vol goede bedoelingen en met veel moed de fiets nemen om te komen werken. Ze houden dit vol tot de eerste regen valt of het koud begint te worden. Sommigen, ook hier, steken het op de slechte fietspaden maar geloof me, de belg is een fietser maar enkel in zijn vrije tijd.