Voor het eerst meer stopzettingen dan starters in horeca

PHOTO_NEWS
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden er, "voor de eerste keer ooit", meer horecazaken gesloten dan dat er nieuwe werden opgericht. Een van de oorzaken daarvan is de invoering van de witte kassa, zo stelt het handelsinformatiekantoor Graydon, dat samen met sectororganisatie Foodservice Alliance een studie uitvoerde. Zij zien de witte kassa echter ook als een opportuniteit.

Volgens het onderzoek werd de Belgische horecamarkt in de eerste jaarhelft netto 223 eenheden kleiner. Er waren 2.834 stopzettingen (vrijwillige opheffingen en faillissementen), tegen 2.611 oprichtingen. In dezelfde periode vorig jaar waren er netto nog bijna 600 horecazaken bijgekomen.

Online bestellen

De krimp van de markt komt vooral doordat het aantal stopzettingen toenam. Dat was vooral het geval bij de traditionele restaurants (+31 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar), snackbars (+26 procent) en in de catering (+74 procent). Een week geleden stelde de federatie Horeca Vlaanderen al dat het aantal spontane stopzettingen fors is gestegen tegenover vorig jaar.

Net als Horeca Vlaanderen vindt Graydon de invoering van de witte kassa "ongetwijfeld een van de belangrijke verklaringen" voor het hoge aantal stopzettingen. Graydon wijst daarnaast ook op een aantal maatschappelijke trends, zoals consumenten die maaltijden steeds vaker online bestellen.

Invoering van witte kassa ongetwijfeld een van belangrijkste verklaringen voor hoge aantal stopzettingen

Horeca Vlaanderen en Graydon

"Witte kassa biedt ook kansen"

De onderzoekers benadrukken dat de invoering van de witte kassa, normaal gezien vanaf 1 januari 2016, ook kansen biedt. "Horecaondernemers kunnen het invoeren van de witte kassa aangrijpen als een kans om hun zaakvoering helemaal op punt te zetten", klinkt het. "Zie het als een middel meer inzicht te krijgen in uw financieel beheer en om een realistisch businessplan op te stellen dat aangepast is aan de hedendaagse realiteit."

Dat de markt kleiner wordt, betekent ook dat het rendement per ondernemer kan verbeteren, klinkt het voorts. Zeker omdat Foodservice Alliance verwacht dat er in de Belgische horeca dit jaar 12,6 miljard euro uitgegeven zal worden, of 1,1 procent méér dan in 2014. "De koek wordt opnieuw groter en hij moet verdeeld worden onder minder ondernemers. De sector bevindt zich dus op een kantelpunt, waarbij hij stap voor stap opnieuw sterker en rendabeler kan gaan worden", zo staat in de studie.

Koffiebars

Daarbij zouden er vooral kansen liggen voor innovatieve zaken. "Een succesvolle horecazaak uitbouwen is vandaag de dag meer dan enkel 'goede pinten tappen'. Ga op zoek naar een origineel concept dat dan ook nog regelmatig herbekeken wordt", klinkt het. "Het succes van de vele koffiebars, die sinds het verschrompelen van de markt voor traditionele cafés als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, is hiervan een mooi voorbeeld."

Het onderzoek van Graydon en Foodservice Alliance wordt vandaag voorgesteld tijdens het Nationaal Foodservice Congres in Gent.

De sector bevindt zich op een kantelpunt, waarbij hij stap voor stap opnieuw sterker en rendabeler kan gaan worden

Graydon