Volvo Cars stelt plan uit om auto's van Chinese zustermerk Lynk & Co in Gent te bouwen

Onder andere dit eerste model van Lynk & Co zou normaal gezien vanaf eind volgend jaar in Gent gebouwd worden, maar die plannen zijn uitgesteld.
REUTERS Onder andere dit eerste model van Lynk & Co zou normaal gezien vanaf eind volgend jaar in Gent gebouwd worden, maar die plannen zijn uitgesteld.
De Zweedse autobouwer Volvo Cars stelt zijn plannen uit om vanaf eind volgend jaar wagens van zijn Chinese zustermerk Lynk & Co te bouwen in de Gentse fabriek. Dat heeft Belga vernomen bij het bedrijf. De plannen zijn uitgesteld wegens de toegenomen volatiliteit op de Chinese markt en stijgende macro-economische onzekerheid, klinkt het.

Volvo Cars verwacht niet dat de beslissing een impact zal hebben op de werkgelegenheid in de Gentse fabriek. Door de stijgende vraag naar de XC40 zal de vrijgekomen capaciteit in de Gentse fabriek de flexibiliteit van de Volvo Group ten goede komen, luidt het. De vraag naar in Europa gebouwde wagens blijft toenemen.

“De beslissing is moeilijk goed nieuws te noemen voor de fabriek in Gent”, zegt Gino Hautekeete van ACV. Vandaag draait de Volvo-fabriek op volle toeren en zijn er meer dan 6.000 mensen tewerkgesteld. Naast de economisch succesvolle XC40 worden in de Gentse fabriek nog andere modellen gebouwd. Er komen ingrepen om die productie verder op te drijven.

“We hadden graag die Lynk & Co gebouwd in afwachting van andere modellen”, zegt Hautekeete. Hij vraagt zich af in welke mate de tewerkstelling op peil zal blijven.

Lynk & Co werd in 2015 als nieuw volumemerk gelanceerd door Zhejiang Geely Holding, eigenaar van Volvo Cars. Gent is een van de twee autofabrieken van Volvo Cars in Europa en produceert al Volvo’s sinds 1965. Op dit moment telt de fabriek ruim 6.000 werknemers. 




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Dat soort auto's zou wel eens een nachtmerrie kunnen worden.

  • dominique castelein

    de vakbond,acod,bereidt zich al voor,het acw zal eerst de arco gedupeerden terug betalen,nu peeters zijn belofte niet nakomt

  • wim Goedhuys

    begin van het einde?

  • Geert Tamsyn

    Rik Lagrou, denkt u dat de problemen in het piepkleine België de internationale autoconstructeurs zullen tegenhouden?

  • Francois stras

    Jammer , een gemiste kans om misschien aan een aanvaardbare prijs een elektrische wagen te kunnen kopen,momenteel voor de werkende man / vrouw niet betaalbaar.