Volvo Car Gent onderzoekt plaatsing 60.000 zonnepanelen

BELGAONTHESPOT
In Gent overweegt autobouwer Volvo Car om zowat 60.000 zonnepanelen te plaatsen op de productiehallen en beschermende garagecomplexen. De investering zou zorgen voor een energie-opbrengst van 12 Gigawattuur, het equivalent van de stroom die zowat 3.500 gezinnen op een jaar verbruiken. "Een belangrijk project om de Vlaamse energiedoelstellingen te halen", zegt Vlaams minister van Energie Bart Tommelein. 

"We hebben een energieplan dat financieel is afgedekt. Ik vraag bedrijven om die inspanningen te leveren. Volvo is een van de pioniers die aangeven dat ze hiervoor gaan", aldus Tommelein. De Vlaamse overheid komt met financiële steun over de brug. "Dat is nodig om die grote projecten rendabel te maken. Gezinnen met zonnepanelen hebben een terugdraaiende teller, grote bedrijven niet. Dat moet op een andere manier - in functie van het rendement - bekeken worden."

Hoeveel de financiële steun bedraagt, is nog niet duidelijk, omdat het project in een vergevorderde maar nog steeds verkennende fase zit. Het bedrijf vraagt offertes op en onderzoekt verschillende scenario's. Zo wordt onder meer onderzocht of het Volvo-personeel kan mee-investeren. "Mensen die thuis geen zonnepanelen kunnen leggen, omdat ze in een bosrijk gebied wonen of omdat hun dak verkeerd is georiënteerd, kunnen zo toch investeren in zonne-energie", legt Tommelein uit. Vanaf april start de Vlaamse overheid met een wetgevend kader.

Hoe de regeling bij Volvo wordt uitgewerkt, is nog niet duidelijk. Maar Tommelein herhaalt bij het bedrijfsbezoek aan Volvo Car Gent dat voor de Vlaamse regering een kernuitstap aan de orde blijft. "Het is duidelijk dat de toekomst aan hernieuwbare energie is. Als alle bedrijven het voorbeeld van Volvo volgen, halen we de Vlaamse energiedoelstellingen voor 2020 met gemak", besluit Tommelein.

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld).
BELGAONTHESPOT Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld).
BELGAONTHESPOT



20 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • jo vandenberghe

    MAW mensen die niet kunnen gaan toch betalen voor degene die beloond worden omdat ze héél veel zonnepanelen gaan leggen,is trouwens nu al zo.Moest hij het geld uitgegeven aan subsidies voor de zonneboeren kunnen gebruiken voor nieuwe kleinschalige installaties dan was de helft van vlaanderen al gedaan!

  • raf peeters

    @Eric Verheyen,heb het over de diesel en niet de benzine,PSA staat voor Peugeot en Citroen groep met motor niks te maken. VEA motor Volvo is alles behalve krach-tig ,verre van betrouwbaar ,het bewijs is zeer simpel ,lees maar eens de forums na ,even googlen en eigenaars zingen ander liedje,overigens heb een auto waar ook inzit wat erop staat,niet een facke wagen met goedkope motoren van merken die alleen hun winst in oog hebben want dan betaal je teveel,koop dan eigenlijke merk.

  • Eric Verheyen

    Aan Raf Peeters, weet waar je over spreekt! PSA motoren, betrouwbaar en zuinig, in Citroen en Ford en nog andere. Volvo heeft al jaren de VEA motor, eigen makelij en krachtig, betrouwbaar en erg zuinig. Koop een VW met een gratis vatje olie op de achterbank.

  • WILLY ROSSEL

    Stefanie van Dijk heeft overschot van gelijk : ik ben ook die mening toegedaan ! De particulier dient procumententaks te betalen, dus zou het ook zo dienen te zijn bij Volvo. Alleen, hier heb ik mijn twijfels

  • Stefanie van Dijk

    'Gezinnen met zonnepanelen hebben een terugdraaiende teller' dus moeten bedrijven subsidie krijgen, gaan ze dan wel ook netvergoeding (procumententarief) betalen net als gezinnen met panelen of gaan ze die subsidiekosten weer verhalen op de gewone man?