Volkswagen zet de fabrieken opnieuw stil: nu vanwege een gebrek aan autokopers

De productieband van de elektrische Volkswagen ID.3 in het Duitse Zwickau.
REUTERS De productieband van de elektrische Volkswagen ID.3 in het Duitse Zwickau.
Volkswagen had de fabrieken in Duitsland weer opgestart, maar zet de komende dagen de productiebanden opnieuw stil. Deze keer niet om besmetting van het personeel met het coronavirus te voorkomen, maar omdat er simpelweg geen vraag is naar nieuwe auto's.

In de Volkswagen-fabriek in het Duitse Wolfsburg wordt de productie van de modellen Tiguan en Touran, alsook de Seat Tarraco, voor minimaal vier dagen stilgelegd. De productiestop begint aanstaande vrijdag. Ook de productie van de nieuwe generatie van de Golf wordt gedeeltelijk teruggedraaid. 

Volkswagen is de grootste autofabrikant ter wereld. Sinds eind april was voorzichtig begonnen met het weer opstarten van de productie. Er was in de weken dat de fabrieken stil stonden, onder meer hard gewerkt aan een herinrichting van de productielijnen. Die moet voorkomen dat arbeiders te dicht op elkaar staan naast de lopende band, waardoor besmetting met het coronavirus zou kunnen plaatsvinden. Maar nu de Volkswagen-fabrieken weer draaien, kampen ze met steeds grotere voorraden, omdat de kopers het laten afweten. 

(Lees verder onder de foto)

EPA

‘Alarmerend’

Wekenlang waren de autoshowrooms in Duitsland gesloten vanwege de coronacrisis. Maar nu die weer open zijn, lijkt de consument allerminst geïnteresseerd in de aanschaf van een nieuwe auto. Ook in landen als Spanje, Frankrijk en Groot-Brittannië laten de autokopers het afweten.

Directeur Jürgen Stackmann, verantwoordelijk voor de verkoop bij de VW Groep, sprak begin deze week van ‘alarmerende’ marktcijfers. Daarom zullen ook de fabrieken van Audi, Skoda en Seat vanaf komende vrijdag de productie terugdraaien.

Lees ook: De impact van de coronacrisis op de automarkt: 5 gevolgen die we allemaal zullen voelen (+)

REUTERS



17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jannes van Laer

    Ik heb er wel een besteld waar ik al veel te lang op wacht...

  • Jean-Pierre Vijt

    Met de corona hebben de meeste mensen geen zin meer ,je kan niet meer vrij buiten . Dus minder zin in het leven en dus ook minder zin in aankoop . Het hoeft allemaal niet meer .

  • raf peeters

    Misschien wel goed om ook deze sector te resetten.Wat kon je hier lezen ,Ferrari heeft 86000€ winst op wagen van 200000€,denk je dat dit bij andere wagens ook zo niet is in vergelijk,op eentje van 100000€ hebben ze ook dik 50000€ winst,trek de taksen en btw vanaf en de torenhoge lonen aan de band(Bij Mercedes ca 3750€/ maand zonder ploegpremie)dan weet je wat wagen kost.Gaan we nog zwijgen over Tesla met amper 200 onderdelen ,120000€ en kost amper 40000€ in productie

  • Nelly Van de Velde

    Na hoogmoed komt de val! Als je weet dat een auto de fabriek verlaat, met een winstmarge en dan op de markt komt voor een prijs x 2,5...... De Belgische invoerder van dit merk speelt met enorme winstmarges! Weg met die auto's als luxe product.

  • Sabine Naudts

    Misschien eens super kortingen geven