VBO blijft erbij: slimme kilometerheffing moet er komen

"Mobiliteitsbudget alleen zal niet volstaan om files weg te werken”

© Philip Reynaers / Photo News
Een meerderheid van de werkgevers wil een mobiliteitsbudget invoeren, zo blijkt uit een bevraging van HR-dienstengroep Acerta. Maar dit alleen zal niet volstaan om de files in ons land weg te werken, waarschuwt werkgeversorganisatie VBO. "Er blijft nood aan een globaal, interfederaal mobiliteitsplan", klinkt het. Daarbij herhaalt het VBO zijn pleidooi voor een slimme kilometerheffing.

Uit cijfers van Acerta blijkt dat zes op tien van de door haar bevraagde werkgevers het mobiliteitsbudget willen invoeren. Daarbij kunnen werknemers een geldsom vrij verdelen over verschillende vervoersmiddelen. Maar het is aan de werknemer zelf om te beslissen of hij van deze mogelijkheid gebruik wil maken, en zijn salariswagen dus meer aan de kant zal laten staan.

Het VBO is positief over de maatregel, omdat het werknemers stimuleert om hun woon-werkverkeer onder de loep te nemen. "Wij denken dat ze dan ook sneller gebruik zullen maken van een milieuvriendelijkere bedrijfswagen, gecombineerd met enkele duurzame vervoersmodi, zoals een treinabonnement. Zo zal er uiteindelijk minder met de wagen gereden worden. Daarnaast betekent minder CO2-uitstoot een positieve impact op milieu en gezondheid." 

Niet voldoende

Maar dat alleen zal volgens de werkgeversorganisatie niet volstaan om de files te bestrijden. "Een Belgische automobilist staat nu jaarlijks 44 uur in de file. De economische kostprijs van 1 uur file wordt berekend op 78 euro voor een vrachtwagen en 10 euro voor een personenwagen, goed voor in totaal 8 miljard euro per jaar.”

“Om die cijfers te doen dalen, is een interfederale mobiliteitsvisie een conditio sine qua non", pleit het VBO. Het roept alle overheden op om samen te zitten en gezamenlijke doelstellingen en oplossingen te formuleren. Daarbij mogen ook drastische maatregelen niet worden geschuwd, zoals een slimme kilometerheffing en stille avond- en nachtleveringen in de steden, vindt het VBO.

"Minder files betekent meer economische activiteit, een betere combinatie tussen werk en gezin en betere prestaties op vlak van milieu en duurzaamheid", luidt het. "Mobiliteit moet samen met de arbeidsmarkt en de energieproblematiek één van de speerpunten worden van de toekomstige federale en regionale coalities.”




40 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • René Verhoeven

    Ach raf, veeg voor uw eigen deur aub! Ik sta nooit in de file met mijn auto daar ik in volcontinu werk, zonder auto geraak ik niet op mijn werk, al is het maar 30km. En als mijn baas dit wil betalen, dan moet ik dat toch waard zijn. En wat betreft klimaat en milieu denk ik dat ik meer gedaan heb dan wat velen ooit kunnen doen, namelijk bewust kiezen om kinderloos te blijven, dat is het enige dat een verschil zal maken voor de toekomst!

  • raf peeters

    @Renè Verhoeven ,overigens van de elf standplaatsveranderingen waren er vijf die naar buitenland gegaan zijn en ja daar had ik geen loonwagen nodig,wat je wel nodig hebt ,pakket kennis ,vijf talen machtig en niet te lui om te werken en daarvoor was er wel een heli ter beschikking want iedere minuut was geld die je als je in de file staat niet verdient.

  • raf peeters

    @Renè Verhoeven ,ja beste toen bestond de loonwagen nog niet maar heb hem ook niet gemist, frustratie ,nee maar kom dan niet zagen uren in de file te staan, misschien gaat er eerst iets gebeuren als men langer in de file staat dan dat men werkt en eerlijk,wou dat al die milieu onbewuste iedere dag zeven uur geblokkeerd staan.Aan Uw reactie is duidelijk te zien dat je niet het minst begaan bent met de situatie,nul,maar als de gemeenschap maar uw wagen betaald nietwaar .

  • René Verhoeven

    Inderdaad Ingrid, maar die studies moet je niet geloven, raf peeters, die vertelt de waarheid en hij alleen weet hoe het op te lossen... zucht... Zal wel een flinke leidinggevende functie geweest als er geen lease wagen aan gekoppeld was amai... vandaar wellicht al die frustratie bij raf over de lease wagens!

  • raf peeters

    ingrid grieten ,studie's zijn veelal belangenvermenging en zijn niet ernstig te nemen. Men kan maar mentaliteit veranderen met harde aanpak.Men heeft gestaakt voor 38 uur week,7u36 minuten per werkdag maar blijkbaar is geen probleem dagelijks meer dan de helft van een werkdag op de weg en in file te staan?Waar is de logica?.Mis- schien korter bij werk wonen en wat meer uren bij gezin zijn is ook een aanbeveling. Had in carriere leidinggevende functie,elf keer standplaats veranderd.